Konkurrentanalyse for Starbucks og Baker Hansen

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • 5
  • 6
  • 1554
  • PDF

Konkurrentanalyse for Starbucks og Baker Hansen

Konkurrentanalyse for Starbucks med utgangspunkt i hvordan det norske markedet er egnet til kaffekjeden - oppgaven er skrevet i Markedsføring og Ledelse 2, Vg2.

Konkurrentanalyse for Baker Hansen:
I denne besvarelsen har jeg valgt å gjøre en konkurrentanalyse av bedriften Baker Hansen. Dette er en bedrift som er godt etablert og har mye erfaring etter å ha drevet sin bedrift i Norge i 151 år. [4]

Innhold

Innhold:
- Innledning
- Konkurrentens mål for fremtiden
- Konkurrentens antakelser om bransjen og seg selv
- Konkurrentens nåværende strategi
- Konkurrentens kompetanse og ressurser
- SWOT-analyse: Baker Hansen
- SWOT-analyse: Starbucks
- Oppsummering/Konklusjon

Utdrag

Innledning

Jeg skal hjelpe Umeo Restaurant Group som skal etablere seg innen for en ny bransje i Oslo området. Umeo Restaurant Group er en serveringskjede som allerede har etablert seg godt med kjeder som Fridays, Burger King og Peppes Pizza. Nå ønsker de å satse på å få den verdenskjente kaffekjeden Starbucks til Norge. Umeo Restaurant Group er et godt etablert selskap og har penger til å satse på denne kaffekjeden. Selv mener de målet er å bli markedsleder i løpet av tre år. Dette målet betyr at Umeo Restaurant Group må bygge en merkevare på kort tid og ta opp kampen med etablerte aktører. En stor fordel er at denne kaffekjeden er godt kjent fra før, hele 75 prosent av befolkningen kjenner allerede til selskapets logo og navn. [1] [2] [3]

Konkurrentanalyse kan være helt avgjørende for utviklingen av konkurransedyktige strategier med tanke på produkt, pris, distribusjon og påvirkning. Selv om Starbucks er godt etablert i mange land over hele verden og har store inntekter der, betyr ikke dette at bruk av samme strategi i Norge vil fungere. Nordmenn kan ha forskjellige vaner og behov enn mennesker i England eller Canada. Det å lage en god konkurrentanalyse for alle konkurrenter krever mye tid og mange ressurser, det er derfor viktig å fokusere på noen utvalgte konkurrenter. Når man skal velge konkurrenter er det lurt å se på konkurrenter som er godt etablert eller konkurrenter med diversifiserte strategier. Noen av de direkte konkurrentene er: Baker Hansen, Kaffebrenneriet, Waynes Coffee, Åpent bakeri, W. B Samson og United Bakeries. Det finnes også substitutter som: Narvesen, 7 Eleven, Deli de Luca, Esso, Shell osv. [9]... Kjøp tilgang for å lese mer

Konkurrentanalyse for Starbucks og Baker Hansen

[4]
Brukernes anmeldelser
  • 22.09.2014
    Skrevet av Elev på Vg3
    En god og oversiktlig analyse! Teorien er blitt anvendt på en riktig måte og har de samme retningslinjer som boken visjon 2! God hjelp til prøve i kap 3:)
  • 12.06.2013
    Skrevet av Elev på Vg3
    Veldig bra skrevet! En tydelig og god konkurrentanalyse og Swot-anaysene var også utført meget forståelig
  • 03.04.2014
    Jeg kunne ikke ha gjort det bedre!
  • 17.06.2013
    Skrevet av Elev på Vg3
    En oppgave som hjelper meg til muntlig eksamen