Kneet | Fakta og treningsmetode

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Treningsledelse 1
  • 4
  • 8
  • 1016
  • PDF

Treningsplanlegging: Kneet | Fakta og treningsmetode

Her har du en oppgave som handler om kneet. I oppgaven ses det på hvordan kneet er bygd opp. I tillegg kommer den inn på sentrale muskler, sener, ledd og knokler i kneet. Avsluttende foreslås en treningsmetode og en treningsform for kneet innen idretten freeski. Oppgaven inneholder en periodeplan.

Innhold

Side 1. Forside
Side 2. Innhold
Side 3. Muskler
Side 4. Knokler
Side 5. Ledd/leddbånd
Side 6. Treningsplan 4 uker
Side 7. Kilder

Utdrag

I denne teksten skal jeg skrive om kneet, hvordan det er bygd opp, sentrale muskler, sener, ledd og knokler til kneet. Til slutt skal vi se på en treningsmetode og treningsform til kneet for en som har freeski som sin idrett.

For en idrettsutøver som driver med freeski er det ekstremt viktig med et sterkt og velfungerende kne for at det skal være mulig å utøve den idretten. Freeski (jibbing) er en idrett hvor man kjører på ski ned en skibakke med store hopp og rails. Hele idretten er basert på at man skal hoppe høyt og gjøre de største og mest stilfulle triksene, og hvis man ikke har et velfungerende kne, sier det seg selv at landingen kommer til å bli ubehagelig.

Selv om man har et velfungerende kne, men det ikke er varmet opp skikkelig, eller hvis man lander hardt, det kan være for kort eller for langt, kan kneet bli skadet. Da kan leddbåndene i kneet bli strukket eller i verste fall bli revet av.

...

Muskler

Kneet er godt beskyttet med muskler som beskytter og stiver av, sener og ledd som holder det på plass og knokler som fester alt sammen... Kjøp tilgang for å lese mer

Kneet | Fakta og treningsmetode

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.