"Kjære Kiwi! | Reklameanalyse

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg1
  • Norsk
  • 5
  • 4
  • 1198
  • PDF

"Kjære Kiwi! | Reklameanalyse

Dette er en reklameanalyse av den sammensatte teksten "Kjære Kiwi! Jeg vil ha soyafri laks". Dette er en kampanje på Regnskogsfondets facebookside fra den 4. mai 2017, og handler om hvordan soya i laks påvirker leveområdene til befolkningen i Brasil. På selve kampanjen står det med store skrift: Kjære kiwi, og det er avbildet en brasiliansk gutt.

I denne oppgaven kan du lese en analyse av denne reklamen. Analysen kommer inn på innholdet i reklamen, og beskriver bl.a. etos, logos og patos.

Hovedmål eller sidemål

Hovedmål

Utdrag

Kjære kiwi er en sammensatt tekst, laget av både Regnskogsfondet og Framtiden i våre hender. Kampanjen handler om matvarebutikken Kiwi, og om hvordan Kiwi bruker soya i laks som påvirker leveområdene til befolkningen i Brasil. Målgruppen i denne kampanjen er hovedsakelig personer som handler dagligvarer og generelt hele Norges befolkning. Slike kampanjer ser man ofte i ukeblader, aviser og på diverse nettsider. Regnskogsfondet og framtiden i våre hender har et klart budskap. De ønsker å få slutt på soya i laks, og at vi må begynne å legge press på Kiwi og NorgesGruppen ASA.

...

Kampanjen bruker tydelig dominerende farger som rød, og hvit. Rødt symboliserer det å trekke til seg oppmerksomhet, mens hvit symboliserer renslighet og trygghet. Fargene på setningene er veldig sterke, mens selve bilde inneholder mer dystre farger. Rødt blir brukt i sammenhengen med at First Price logen er rød og dermed velger de å bruke en rød bakgrunn på underoverskriften. Hvit blir brukt til selve overskriften og brødteksten for å vise at dette er en trygg avsender. Med tanke på at også gutten er rødhudet tror jeg avsenderen vil at man tenke på den stakkarslige gutten neste gang man ser First Price logoen.

...

Regnskogsfondet og Framtiden i våre hender appellerer også til fornuften, altså logos. De forsøker å stille oss spørsmålet om vi skal fortsette å kjøpe soya med laks, for å true hjemmene til lokalbefolkningen i Brasil, eller om vi faktisk skal kutte dette ut, og heller spise soyafri laks. Det står for eksempel i brødteksten Produksjonen av soya fordriver lokalbefolkningen fra hjemmene sine. Avsenderen prøver å stille oss... Kjøp tilgang for å lese mer

"Kjære Kiwi! | Reklameanalyse

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.