KIWI | Situasjonsanalyse

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Godkjent
- 3
- 1039
KIWI | Situasjonsanalyse
Dette er en situasjonsanalyse av matvarekjeden KIWI. I situasjonsanalysen ses det nærmere på KIWIs interne og eksterne rammebetingelser. Analysen kommer blant annet inn på elementer som personalet, konkurransemidler, kunder, markedet og konkurrenter. Til sist foretas det en SWOT-analyse av KIWI.
Utdrag
Oppgave 2 – situasjonsanalyse av KIWI
a) Vi skal nå se nærmere på KIWIs interne- og eksterne rammebetingelser. Arbeidsbetingelser er forutsetninger en bedrift jobber under.
Interne rammebetingelser:
Interne rammebetingelser omhandler faktorer som KIWI kan påvirke. Eksempler på interne rammebetingelser er personalet og ledelsen, økonomi og konkurransemidlene.
Personalet og ledelsen er svært viktig for KIWI. Et hyggelig og imøtekommende personalet er helt essensielt for at kunden skal kunne ha en god kundeopplevelse – og ønske å komme tilbake for å handle hos KIWI. Ledelsen er viktig i den form at de må være i stand til å ta riktige og godt beslutninger. KIWI er en del av NorgesGruppen, som vil si at NorgesGruppen har det overordnede ansvaret for KIWI.
Økonomien er viktig for å sette rammer for KIWI. Priskrigen mellom KIWI og REMA1000 er interessant her. De kriger om å være billigst på alt, noe som sier oss at KIWI, eller NorgesGruppen må kjøpe stor kvantum matvare, for å ha muligheten til å selge dem billigst av alle matvarekjedene på markedet.
Konkurransemidlene omhandler produktet, prisen, distribusjon og markedskommunikasjon. KIWI opererer som en distributør for mange matvareleverandører. Dette setter premisser for pris. I og med at KIWI, eller NorgesGruppen, kjøper matvarer for en pris av leverandørene, er de derfor tvunget til å kunne selge disse produktene for høyere pris – for å ha mulighetene til å tjene penger... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn