KiMs potetgull | Situasjonsanalyse | Markedsføring og ledelse 1

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 1
- 6
- 3
- 947
KiMs potetgull | Situasjonsanalyse | Markedsføring og ledelse 1
Dette er en oppgave som inneholder en situasjonsanalyse av bedriften og potetgullprodusenten KiMs.
I oppgaven gjennomføres det en analyse av de interne og eksterne arbeidsbetingelsene. Du vil også finne en kort introduksjon til bedriften.
Lærers kommentar
Meget god oppgave, men litt lite teori knyttet til noen deler av analysen.
Elevens kommentar
Fikk 6-, dette fordi det var litt lite teori knyttet til deler av oppgaven.
Studienetts kommentar
Forholdsvis kort besvarelse.
Det burde ha vært inndratt en SWOT analyse som oppsamling av oppgaven.
Utdrag
KiMs potetgull ble opprettet i 1964 som et selskap tilhørende familien Aas og produksjonen foregikk på Skreia i Østre Toten kommune. Familieselskapet ble kjøpt og fusjonert (slått sammen) en rekke ganger og ble til slutt KiMs, en del av Orkla Confectionery & Snacks. Orklagruppen har en rekke kjente merkevarer, men ikke noe annet potetgull enn KiMs.
Interne arbeidsbetingelser
Orkla Confectionery & Snacks har 700 ansatte fordelt rundt omkring i Norge. Christer B. Åberg er konserndirektør og leder. Det er en god dialog mellom ansatte og ledelse, sier produksjonssjef Arnstein Hals og hovedverneombud Arild Bonkerud på fabrikken på Skreia. KiMs' kundeservice er veldig god, òg. Ledergruppen består av til sammen ni personer.
Orkla Confectionery & Snacks har meget god lønnsomhet. Lønnsomhet blir regnet i hvor
mye de tjener på eiendelene sine til sammen. De har også god soliditet, de takler motgang eller uforutsette utgifter godt. Likviditeten er ok, men kan være variabel siden varer de har på lager også blir regnet som likvide eiendeler.
Prisen holder seg stabil mellom 20 til 40 kroner har lite å si for folks kjøpekraft.
KiMs kommer stadig med nye produkter, men holder på de gamle klassikerne - de hører og... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn