3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 3.6 3.7 a) og b) 3.8 3.9 3.10 | Økonomi og ledelse | Kapittel 3

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studiespesialisering Vg3
  • Økonomi og ledelse
  • Godkjent
  • 9
  • 1101
  • PDF

Oppgaver fra læreboka: 3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 3.6 3.7 a) og b) 3.8 3.9 3.10 | Økonomi og ledelse | Kapittel 3

Besvarelse av nedenstående oppgaver fra kapittel 3 i boken Økonomi og ledelse (Lars Ottesen, ALF H.Øyen og Reidar HÆHRE).

Lærers kommentar

Godkjent

Innhold

3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7 a) og b)
3.8
3.9
3.10

Utdrag

3.1
a) CD-spillere og CD-plater: Komplementære varer
Tusjpenner og kulepenner: Konkurrerende varer
Kladdebøker og kulepenner: Komplementære varer
Geitost og gulost: Konkurrerende varer

b) Komplementære produkter:
En prisøkning på ett av produktene vil normalt føre til redusert etterspørsel etter dette produktet. Etterspørselen etter det andre produktet vil også normalt bli redusert.

Konkurrerende produkter:
En prisøkning på ett av produktene fører gjerne til at etterspørselen etter det andre produktet øker.

---

b) En konkurrent som både øker kvaliteten og salsinnsatsen uten å øke prisen, vil sikkert bli problematisk for SykkelService. Dersom bedriften ønsker å opprettholde samme salgsvolum, må de sannsynligvis redusere prisen. Det er også en mulighet å gjøre som konkurrenten - øke... Kjøp tilgang for å lese mer

3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 3.6 3.7 a) og b) 3.8 3.9 3.10 | Økonomi og ledelse | Kapittel 3

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 05.10.2013
    Skrevet av Elev på Vg3
    Meget hjelpsom og nyttig!