Kaffebrenneriet AS | Konkurrentanalyse

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • Godkjent
  • 7
  • 1863
  • PDF

Kaffebrenneriet AS | Konkurrentanalyse

Her finner du en konkurrentanalyse for Kaffebrenneriet AS. Analysen forklarer om Kaffebrenneriet, og om hva konseptet går ut på. Deretter går den inn på en bransjeanalyse, og diskuterer hvordan konkurransen er mellom forskjellige bedrifter i denne bransjen. Den kommer bl.a. inn på hva som påvirker konkurransen i en slik bransje.

Innhold

Konkurrentanalyse av Kaffebrenneriet AS 1
Kaffebrenneriet AS 1
Bransjeanalyse 1
Krefter som påvirker konkurransen i en bransje 2
Konkurransen mellom bedriftene i bransjen 2
Press fra substitutter 3
Trussel fra nyetableringer 3
Makt hos kunder 3
Makt hos leverandører 4
Analyse av en konkurrent 5
Konkurrentens nåværende strategi 5
Konkurrentens antakelser om bransjen og seg selv 6
Konkurrentens atferd, kompetanse og ressurser 6
Konkurrentens mål for fremtiden 7

Utdrag

Kaffebrenneriet AS er et kaffehus i Norge med kaffeopplevelser i fokus. Der hvor folk ferdes, jobber og bor, er også der hvor kaffehusene til Kaffebrenneriet er lokalisert. Lokalene deres er enkle å finne frem og er morderne innredet. Kaffebrenneriet serverer ikke bare kaffe, men også bakervarer, kaker, sjokolade, kjeks, sandwicher og iskrem. I tillegg er det et perfekt sted å besøke for å sette seg ned og slappe av med venner. Den første kaffebaren deres åpnet i 1994, og i dag er de en av de største markedsutfordrerne i bransjen.

Bransjeanalyse
I følge Michael Porter er det fem krefter som påvirker konkurranseintensiteten:
- konkurransen mellom bedriftene i bransjen
- press fra substitutter
- trussel fra nyetableringer
- makt hos kunder
- makt hos leverandører

Krefter som påvirker konkurransen i en bransje
Konkurransen mellom bedriftene i bransjen
Bransjer har forskjellig konkurranseintensitet. I noen bedrifter ligger makten hos noen få store bedrifter, mens i andre er det mange aktører av omtrent samme størrelse. Det er en slik bransje Kaffebrenneriet AS er i, fordi det er ingen av kaffehusene i Norge som er klar markedsleder.

Antall konkurrenter og forholdet mellom dem. I kaffebransjen i Norge er det mange forskjellige aktører. Konkurrentene til Kaffebrenneriet er blant annet Starbucks, Espresso House og Wayne´s Coffee. Selv om jeg skrev at det ikke er noen klar markedsleder i Norge, har Kaffebrenneriet mye høyere driftsinntekter enn konkurrentene sine i Norge, ifølge proff.no , og er ifølge Aftenposten, Norges største kaffebarkjede , men jeg vil si at Starbucks har en større merkevare blant ungdommer, mens for voksne er det mer variert hva de velger av kaffehus. Derfor er det ingen som dominerer konkurransen. Hvis man skulle sett på landsbasis, hadde Starbucks klart vært større enn Kaffebrenneriet, men ikke innenfor landet.

Trender i bransjen. Når bransjer opplever sterk vekst, er det naturlig at konkurransen mellom de forskjellige aktørene er mindre. Slik er det i kaffebransjen. Antall kaffehus øker og aktørene er i vekst i Norge. Konkurransen blir da mindre. Dersom folk slutter å drikke kaffe, og dra til disse kaffehusene, blir det viktigere for kaffehusene å ta kunder fra hverandre, ved å kanskje konkurrere på pris... Kjøp tilgang for å lese mer

Kaffebrenneriet AS | Konkurrentanalyse

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.