Jessheim By | Merkevarebygging

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • 6
  • 16
  • 3913
  • PDF

Jessheim By | Merkevarebygging

I denne oppgaven kan du lese om merkevarebygging av Jessheim By.

Oppgaven går ned i dybden med analysen og tar for seg følgende:

- Hvordan bygge Jessheim By som merkevare
- Aktuelle verdier Jessheim kan satse på
- Merkevarebygging av Jessheim By ved hjelp av verdier
- Merkevarebygging ved hjelp av merkeelementer og posisjonering gjennom de ulike aktuelle faktorene.

Oppgaven er skrevet som en brosjyre som konsulentarbeide for Jessheim by, i faget Markedsføring og Ledelse 2.

Lærers kommentar

Flott og gjennomarbeide toppgave. Du er konkret, kommer med gjennomførbare konkrete forslag, og har en god balanse mellom teori og anvendelse, i tillegg til variert kildebruk. Du skriver godt – og det er lettlest og med god flyt. Fortsett slik. Flott brosjyre. Den nye foreslåtte logoen fikk ikke være med der?

Innhold

Jessheim by
Hvordan bygge merkevaren ”Jessheim by”
Aktuelle verdier jessheim by kan satse på
Stedet for handel og kultur
Gode aktivitetsmuligheter
Gode kollektivtilbud
Kort vei til skog og mark
Miljøvennlig by
En by med samhold
En trygg by
En by i utvikling
En by med/i nærheten av mange arbeidsplasser
Merkevarebygging av ”Jessheim by”
Merkevarebygging ved hjelp av verdiene
Handel
Kultur
Gode aktivitetsmuligheter
En by med/i nærheten av mange arbeidsplasser
Merkevarebygging ved hjelp av merkeelementer
Slagord
Farge
Logo/design
Posisjonering
Posisjonering gjennom produktfordeler
Posisjonering gjennom assosiasjoner
Brosjyre
Konklusjon
Kildeliste

Utdrag

Jessheim By
Jessheim by befinner seg i hovedflyplasskommunen Ullensaker, og grunnet dette er Jessheim en by i stor vekst. Byen fikk bystatus i 2012, og siden den gang har mye skjedd i Jessheim by. Det har blitt bygd utallige leilighetskomplekser, storsenteret har utvidet seg, kultur- og aktivitetstilbudet har blitt bredere og arbeidsplasser har økt i takt med blant annet utvidingen av flyplassen. ”Det må være sterk funksjonsblanding mellom boliger, handel, servicenæringer, kontor og kulturarenaer,” uttalte Tore Kværner til EUB i våres, og det er nettopp dette de har jobbet for i flere år allerede – og som de fortsatt jobber med. Med store fremtidsplaner sier Tore Kværner at ”Jessheim er snart den kuleste byen i Norge”. For at dette skal bli realiteten må Jessheim by ha unike verdier som skiller seg ut fra andre store byer i Norge.

Hvordan bygge merkevaren ”Jessheim By”
Mitt navn er Maren Elise Næss, og jeg er spesialist på merkevarebygging og posisjonering. Jeg har fått i oppdrag av Ullensaker kommune å bygge ”merkevaren” Jessheim By slik at det blir ”Norges kuleste by” og et ”tilgjengelig og levende regionsenter”. En merkevare er et standardisert produkt (brand) med et merke som skal skape gjenkjenning . Jessheim By som merkevare er voksende, og det er stadig flere som har hørt om byen – dette mye takket være Norges hovedflyplass Gardermoen, som er Norges sentrum i møte med andre nasjoner. Jessheim by som merkevare har fortsatt en lang vei å gå, derfor er ”merkevarebygging” svært viktig. Merkevarebygging er langsiktige strategier som går ut på å gi produktet merkeverdi. For å bygge ut merkevaren Jessheim by må man altså finne punkter og unike sider ved byen som gir den ”merkeverdi”. Merkeverdi er de tilleggsfordelene merkevaren oppnår hos forbrukeren. Det er dette Jessheim By jobber med, å finne verdier som forbrukere av ...

---

Gode aktivitetsmuligheter
I Jessheim By er aktivitetstilbudet bra, og Ullensaker/Kisa har blitt et idrettslag som er kjent over hele landet – mye takket være herrelaget til Ull/Kisa fotball som spiller i OBOS-ligaen. Ullensaker/Kisa er et idrettslag som er representert innenfor flere idretter og aktiviteter, blant annet håndball, innebandy, bredde- og topp-fotball og friidrett. I tillegg har Ullensaker/Kisa et program kalt ”Young Active” som primært går ut på å aktivisere ungdomsskoleelever som ikke ønsker å drive med en bestemt aktivitet, men som vil holde seg i form og bevege på seg. ”Young Active” har blitt beskrevet som ”den morsomme delen av gymtimen” og her drives det med ulike ballaktiviteter og noe... Kjøp tilgang for å lese mer

Jessheim By | Merkevarebygging

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.