Utholdenhet og styrke

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studiespesialisering Vg3
  • Kroppsøving
  • 5
  • 6
  • 1515
  • PDF

Øktplan: Utholdenhet og styrke

Besvarelse av fem oppgaver som omhandler styrketrening, utholdenhet og fysisk aktivitet i hverdagen.

Den ene oppgaven går ut på å lage en detaljert øktplan for rygg og biceps.

Innhold

Hva er utholdenhet?
Forklar de grunnleggende prinsippene for styrke trening:
Lag en detaljert økt plan for din forrige treningsøkt
Treningsprogram for rygg og biceps.
Hvordan kan man drive helsefremmende aktivitet på en arbeidsplass?
Gjør rede for sammenhengene mellom regelmessig fysisk aktivitet, livsstil og helse, og hva innebærer å ta ansvar for egen helse:

Utdrag

Hva er utholdenhet?

Utholdenhet er en betegnelse på å utsette kroppen for tøft arbeid over lengre tid. Det er to hovedgrupper innenfor utholdenhet, og de er aerob- og anaerob utholdenhet. Aerob utholdenhet er nedbryting av karbohydrater og fett i muskelcellene med stor tilgang til oksygen. Karbohydratene eller fettet med oksygen skaper energi, karbondioksid og vann. Aerob er relativt høy intensitet over lang tid.
Anaerob utholdenhet er når karbohydrater brytes ned i muskelcellene uten tilgang på mye oksygen. Da skapes biproduktet melkesyre. Anaerob utholdenhet har med veldig høy intensitet over kortere tid.
Man kan trene seg til en bedre utholdenhet, og da må man tilrettelegge treningen etter hvilken type utholdenhet man vil forbedre. Aerob utholdenhet kan trenes med en lang økt under et lavt tempo. For eksempel en jogging, svømming eller sykling med et moderat tempo i ca. 1-2 timer. En annen måte å trene aerob utholdenhet på er intervalltrening. Det består av høy... Kjøp tilgang for å lese mer

Utholdenhet og styrke

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.