Freia Premium 70 % - Hilde Tove Hansen | Reklameanalyse

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg1
  • Norsk
  • 5
  • 4
  • 1308
  • PDF

Freia Premium 70 % - Hilde Tove Hansen | Reklameanalyse

Det her er en reklameanalyse av en annonse for Freias Premium 70% sjokolade. Oppgaven starter med å presentere reklamen og redegjøre for dens oppbygging. Videre ses det nærmere på hvilke virkemidler som anvendes, som blant annet farger, språk og retoriske appellformer. I tillegg kommer analysen inn på hva som kan være budskapet i reklamen. Avsluttende vurderes annonsens gjennomslagskraft.

Utdrag

«Hilde Tove Hansen» er en av reklamene i en reklameserie for den mørke sjokoladen Premium 70 % kakao fra sjokoladeprodusenten Freia. Reklamen er en helsides annonse og var publisert i Dagbladet i januar 2010. Målgruppa for denne reklamen kan nok være de fleste, men jeg syntes likevel at den peker spesielt mot eldre mennesker ettersom det som regel er voksne mennesker som kjøper mørk, litt bitter sjokolade slik som Freia Premium 70 % kakao.

Denne sammensatte teksten består av bilder, slagord, overskrift, brødtekst og logoen til Freia. Selve reklamen er utformet som et stort bilde av Hilde Tove Hansen som sitter og spiser mørk Premium sjokolade fra Freia i en rideklubb. Bilde av henne er blikkfanget i teksten og de andre elementene er plassert i forhold til det. Nederst i høyre hjørne er det et bilde av Freia Premiumsjokoladen, sammen med slagordet til sjokoladen: «Litt bitter, litt søt, veldig, veldig god.» Nederst i motsatt hjørne er logoen til Freia. Øverst i venstre hjørne blir Hilde Tove Hansen beskrevet som «ikke gjenvalgt nestformann i rideklubben, strikker alle julegaver selv, blodgiver».

Det at Hilde Tove Hansen sitter i en rideklubb med mange rosetter i bakgrunnen og spiser sjokoladen gjør at sjokoladen fremstår som mer eksklusiv enn annen type sjokolade. Grunnen til det er at bakgrunnen med rosettene gjør at man føler at Freia ønsker å reklamere Premium 70 % sjokolade som noe mer enn bare vanlig sjokolade, og at verdien av det høye kakaoinnholdet blir poengtert. Kakao er forbundet med noe elegant og luksuriøst ettersom det er i en høy prisklasse, og det høye innholdet av kakao i denne sjokoladen gjør derfor at den fremstår som veldig verdifull og dyr... Kjøp tilgang for å lese mer

Freia Premium 70 % - Hilde Tove Hansen | Reklameanalyse

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.