Film og fjernsyn | Tentamen i Medie- og informasjonskunnskap 2 vår 2016

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no

Film og fjernsyn | Tentamen i Medie- og informasjonskunnskap 2 vår 2016

Her har du en tentamensbesvarelse i Medie- og informasjonskunnskap 2 våren 2016. Først diskuteres påstanden "Film og fjernsyn kan forme holdninger, normer og verdier". I denne delen legges det ut om medienes påvirkning, med fokus på film og fjernsyn. I oppgave 2 redegjøres det for et tenkt medieprodukt. Det tiltenkte medieproduktet er en kortfilm som har til hensikt å øke interessen for alternative filmuttrykk.

Utdrag

Oppgave 1.

«Film og fjernsyn kan forme holdninger, normer og verdier»

Det er et faktum at mediene påvirker oss som individer. «Teorien om de allmektige mediene» mener at mediene kan manipulerer oss til å tro hva som helst. Men er det slik? Er det slik at mediene kan bestemme over hva man skal kjøpe, hvem man skal like og hva man skal kjøpe av bestemte trender? Samtidig finner man tilfeller andre veien, der mediene har gitt en CD dårlig omdømme men fortsatt blir den en stor hit. Mediene påvirker oss i tre faser: kjennskap, holdninger og handlinger. Det at film og fjernsyn kan forme holdninger, normer og verdier er ikke en selvfølge. Film om fjernsyn kan spille inn en stor rolle på hvordan man som individ oppfatter og tolker ulike saker og synspunkter, men at mediene kan forme hvordan man ser på normene og verdiene ved ting er vanskeligere.

...

Oppgave2.

«Medieprodukt»

Som styremedlem i den lokale filmklubben har jeg fått tildelt ansvaret for å velge film og filmretninger til den første visningskvelden. Budskapet i mitt medieprodukt vil være å øke interessen for alternative filmuttrykk til målgruppen min som vil være ungdom i 13-18 årsalderen, på grunnlag av budskap og målgruppe har jeg valgt p lage en kortfilm som medium som skal publiseres på Facebook. Ved å lage en kort film vil det gjøre at jeg klarer å holde på mottakers tålmodighet til å se den ferdig, og gjennom Facebook som medium kan elevene dele, like og kommentere på videoen. Dette gjør igjen at flere vil se den, og den vil spre seg videre til andre utenfor den eksakte målgruppen. Videre er film en god måte å formidle på ved at det består av levende bilder og lyd, noe som fanger opp godt på oppmerksomheten til mottaker... Kjøp tilgang for å lese mer

Film og fjernsyn | Tentamen i Medie- og informasjonskunnskap 2 vår 2016

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.