Fakta om hjemmelevering av matvarer

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studiespesialisering Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • 5
  • 6
  • 2044
  • PDF

Fakta om hjemmelevering av matvarer

Faktaoppgave i markedsføring og ledelse som tar utgangspunkt i bedriften Alt i posen, som leverer sunne og varierte middagsmenyer bestående av oppskrifter og tilsvarende råvarer direkte hjem til kundene.

Oppgaven inneholder en beskrivelse av hvordan bedriften kan vokse gjennom bruk av ekspansjonsmatrisen, beskriver de fire forskjellige veiene bedriften kan gå for for å styrke sin posisjon på markedet.
Oppgaven inneholder også en vurdering av hvordan merkevare-, -pris- og distribusjonsstrategier kan brukes som konkurransemidler for Alt i posen.

Lærers kommentar

Læreren var veldig fornøyd, og sa at hun gjennom hele teksten tenkte at dette kunne blitt en 6'er.

Elevens kommentar

Fikk tilbakemelding av læreren om at det var bra at jeg knyttet ting til stoff som ikke står i boka. Distribusjonsdelen kunne blitt bedre.

Utdrag

Oppgave 1.
Tom Viksund og Olav Nordfjord er gründerne bak bedriften Alt i posen, som har som forretningside å levere sunne og varierte middagsmenyer bestående av oppskrifter og tilsvarende råvarer direkte hjem til kundene. Bedriften ble etablert i 2009 og målgruppen er kjøpesterke barnefamilier med en travel hverdag. Etableringen av bedriften spiller en stor rolle på den økonomiske utviklingen vi ser fra regnskapet for 2011. Velferden i landet øker for hvert år som går, og det blir viktigere og viktigere for både menn og kvinner å jobbe i heltidsjobber. Det holder lenger ikke med at bare mannen forsørger husholdningen. Dette skaper noe markedsførere kaller for «spagaten». Foreldre føler de blir dratt i to retninger. Lage god og sunn middag til barna, eller tjene penger for å gi barna en bedre framtid? Det er ikke alltid lett å prioritere riktig og foreldre kan ofte føle at døgnet ikke har nok timer. Dette kan vi som markedsførere bruke til vår fordel når vi skal ekspandere.

Bedriften er godt etablert, og gründerne ønsker å etablere seg i en større by for å oppnå samme suksess der. Vi har to hovedtyper av vekststrategier vi kan bruke for å vokse:
Vi kan vokse gjennom ekspansjon og vi kan vokse gjennom integrasjon. Sistnevnte... Kjøp tilgang for å lese mer

Fakta om hjemmelevering av matvarer

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 27.04.2015
    dette var bra! her har du tatt med masse bra informasjon og begrunnelsen er god. bra jobbet!