Eksamen i økonomi og ledelse: Analyse av Montana

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Økonomi og ledelse
- 5
- 16
- 4234
Eksamensoppgave: Eksamen i økonomi og ledelse: Analyse av Montana
Oppgaven er en besvarelse av samtlige oppgaver til eksamenssettet i økonomi og ledelse fra 23. mai 2013.
Eksamenssettet handler om virksomheten Montana og inneholder blandt annet investeringsanalyser, analyser av kapitalbehov, m.m.
Innhold
Oppgave 1 – Markedstilpasning av nytt regnsett:
a) Beskriv markedet for produktet, og gjør rede for konkurransesituasjonen til
bedriften.
b) Bestem optimal markedstilpasning, og beregn
resultatet.
c) Vis og forklar aktuelle skjæringspunkter i et
enhetsdiagram.
d) Kommenter priselastisiteten til produktet.
e) Foreta nødvendige beregninger, og gi bedriften råd i denne saken.
Oppgave 2 – Investeringsanalyse
a) Velg kalkulasjonsrente, og begrunn valget.
b) Vurder lønnsomhet og risiko for begge alternativene, og gi ledelsen et begrunnet råd i
saken.
Oppgave 3 – Kapitalbehov og finansiering
a) Beregn kapitalbehovet for butikken.
b) Utarbeid et begrunnet forslag til finansiering.
Oppgave 4 – Samfunnsansvar og organisering
a) Utarbeid et forslag til organisasjonsplan. Begrunn valgene dine.
b) Drøft MONTANA AS' samfunnsansvar, og gjør rede for hvordan bedriften integrerer
samfunnsansvar i de beslutningene de tar.
Utdrag
a) Markedsform og konkurransesituasjon
Ettersom prisen reduseres når den solgte mengden øker, har vi med prisvariabel tilpasning å gjøre. I og med at Montana AS produserer en ny type regnsett og det ikke informeres om noen form for eneagentur eller særegen stilling i det norske markedet, kommer jeg frem til at vi her har med markedsformen monopolistisk konkurranse å gjøre.
Denne betegnes også merkevarekonkurranse. Kjennetegn er mange selgere som tilbyr varer som dekker tilnærmet (men ikke helt) de samme behovene hos kjøperne. Opplysningen om at bedriften selger alle sine produkter gjennom norske sportsgrossister bekrefter nettopp dette... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn