Distribusjonsstrategier - Markedsføring og ledelse

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- Ingen karakter gitt
- 5
- 2072
Sammendrag: Distribusjonsstrategier - Markedsføring og ledelse
Utfyllende notater fra kapittel 8 Distribusjonsstrategier til faget Markedsføring og ledelse. I oppgaven forklares blant annet samarbeid og integrasjon, verdikjeden, distribusjonssystemet og konflikter herunder.
Utdrag
Kap 8 Distribusjonsstrategier
Distribusjon er et svært viktig og omfattende konkurransemiddel. Hvis vi gjør endringer i distribusjonen, vil virkningene av dette ofte være mer langsiktige enn for de fleste andre konkurransemidlene. Samtidig for disse endringene konsekvenser for de andre virkemidlene.
Hvorfor er det slik? Kontrakter og avtaler som gjelder distribusjon er ofte langsiktige og krever betydelige ressurser, både med hensyn til penger og arbeidskraft.
Globalisering innebærer at produksjonen av varer og tjenester kan foregå på forskjellige steder i verden, så kan de på kort tid bli flyttet fra et land til et annet. For at bedriften skal kunne gjennomføre dette på en god måte, er det viktig at distribusjonsapparatet er så godt som mulig.
Samarbeid og integrasjon
Samarbeid = Bedrifter og organisasjoner som på frivillig basis jobber sammen og som bruker egne firmanavn.
Integrasjon = Forene noe til en enhet, dvs. I praksis ofte at en bedrift kjøper opp en annen
Hovedhensikten med å samarbeide/integrere er å oppnå makt og stordriftsfordeler, altså oppnå... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn