Deal.no | Segmentering, situasjonsanalyse og SWOT-analyse

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- 5
- 5
- 2876
Deal.no | Segmentering, situasjonsanalyse og SWOT-analyse
Markedsføringoppgave om bedriften deal.no. Oppgaven inneholder informasjon om segmenteringsprosessen og går deretter videre til en situasjonsanalyse og SWOT-analyse av deal.no.
Innhold
Segmenteringsprosessen
Situasjonsanalyse
SWOT-Analyse
Utdrag
Hva er markedssegmentering og hva er hensikten med det?
Markedssegmentering vil si å dele markedet opp i delmarkeder, og hvert delmarked kalles segmenter. Deal.no kan dele pcmarkedet opp i mindre markedet. Det kan for eksempel deles inn i markedet for, bærbarepc, stasjonærepc, familiepc, spillepc og jobbpc. Når vi har delt markedet inn i segmenter, velger vi ut noen segmenter som vi ønsker å bearbeide spesielt. Slike segmenter kalles målgrupper.
Det er mange grunner for at vi deler markedet inn i segmenter. En hovedgrunn er at ikke alle produkter passer for alle. En familiemaskin trenger større lagringsplass, og må tåle mye bruk. En ungdom vil heller ha en spillepc, med god prosessor, og mye ram, sånn at det er mulig å spille store og avanserte spill på den. Markedsføreren må også ta hensyn til at ønskene og preferansene er forskjellige, ikke bare behovene. En annen grunn til at vi segmenterer er at det kan være svært lønnsomt. Det er ikke alle som har like mye penger å bruke, og derfor kan de lage en litt dårligere pc, også kan de lage en bedre pc med den nyeste teknologien.
Hovedmarked for pc.
Vi deler markedet i tre ulike hovedgrupper; Forbrukermarkedet, det profesjonelle markedet og det internasjonale markedet. Den viktigste markedet for pc er forbrukermarkedet. Kunne ha vært det profesjonelle markedet, i dag har de fleste hjem i Norge en eller flere Pcer. Forbrukermarkedet består av privatpersoner som kjøper varer og tjenester av forretningsdrivende til eget bruk. Forbrukeren kjøper varer for å bruke dem selv, eller kanskje å gi det bort som gave. Forbrukerne lar seg veldig lett styre av følelser, andres meninger og motetrender når han tar beslutninger om kjøp... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn