Caserapport om Canon EOS-serien

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Markedsføring og ledelse 1
  • 5
  • 19
  • 6212
  • PDF

Caserapport om Canon EOS-serien

En caserapport om Canons EOS-serie med fotoapparater. Rapporten går inn på bruk av alle konkurransemidler i forhold til markedsføring av produktet.

Oppgaveformulering:
Du skal selv velge merkevaren/produktet du vil jobbe med for caserapporten din. Rapporten skal handle om bruk av alle konkurransemidler; produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon i markedsføringen av produktet / merkevaren din.

Rapporten skal innholde:
• Hvorfor har du valget dette produktet/denne merkevaren
• Presentasjon av produktet/merkevaren
• En refleksjon over forbrukerne i markedet, markedssegmentering og produktet/merkevarens målgruppevalg
• En utfyllende beskrivelse og analyse av bruk av konkurransemidlene produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon i markedsføring av produktet/merkevaren
• Enkelt reklamemateriell du har produsert for produktet/merkevaren ved hjelp av digitale verktøy

Lærers kommentar

Du ga en veldig helhetlig analyse av casen med utmerket bruk av teori i dine besvarelser. Du viser at du har ikke bare satt deg dypt inn i casen og fått til et inngående fagkunnskap men også et veldig høyt refleksjonsnivå i anvendelse av teorien. Fortsett sånn! Vennligst se "kjennetegn på måloppnåelse" i oppgave teksten for en mer omfattende beskrivelse.

Elevens kommentar

Om jeg skulle endret på noe ville jeg lagt til en forside, fordi det gir et bedre førsteinntrykk. I tillegg burde jeg ha skrevet en kort konklusjon/oppsummering.

Innhold

Introduksjon
Forbrukeren
- Kjøpsadferd
- Segmenteringskriterier
- Vilkår for segmentering / TILT
- Målgruppe
Produkt
- Produkt nivåer
- Typer av produktvarer
- Produktsortiment
- Produktets livsløp
- Emballering og merking
- Service
Pris
- Prisstrategi
- Prissettingsmetode
- Prisdifferensiering
- Rabatt og bonus
- Prissetting i produktets livsløp
Distribusjon
- Distribusjonsform
- Distribusjonsgrad / strategi
- Distribusjonsledd
- Distribusjonskanaler
Markedskommunikasjon
- Kommunikasjonsprosess
- Kommunikasjonskanal og massekommunikasjon
Reklamemateriell
- Reklamens mål og kommunikasjonskanal
- Valg i produksjon av reklamemateriell
Bibliografi

Utdrag

Introduksjon
I denne oppgaven skal jeg ta for meg Canons EOS kamera serie. På midten av 1980-tallet satte Canon seg et mål om å bygge det ultimate SLR (single-lens reflex / speilrefleks) kamera systemet. Et SLR kamera system er et kamera som bruker et speil og prisme system, altså «refleks» fra speilets refleksjon, noe som tillot fotografen å kikke gjennom objektivet og se nøyaktig hva som ble tatt bilde av, i motsetning til «viewfinder» kameraer der resultatet kunne være vesentlig forskjellig fra hva som ble tatt bilde av .

Etter at Canon bestemte seg for å lage et nytt kamera system, tok de en betydningsfull pause fra fortiden. I denne perioden bevegde Canon seg vekk fra de gamle FD-objektivene til den nye EF (Electro-focus) objektivfatningen. Dermed lanserte de EOS serien, noe som var risikabelt. Spørsmålet var om fotografer ville være villig til å forlate sine gamle systemkameraer og objektiver og oppgradere til EOS. Svaret var overaskende for selv de mest optimistiske observatørene i industrien. EOS-kameraer og EF utvalg av linser utløste et salgs skred for produsenten sin og en revolusjon innen fotografering. I løpet av de neste 20 årene, ville EOS bli et av verdens mest vellykkede og populære SLR-system.

Jeg valgte Canons EOS serie for denne oppgaven av diverse grunner. EOS kameraene er noen av de mest kjente og populære kameraene på markedet. I tillegg syns jeg det at Canon har, med sin EOS serie, klart å skaffe seg en stor markedsandel. De er en av de ledende merkevarene når det kommer til speilreflekskameraer. Det er også interessant å se på hvordan de konkurrerer med sin største rival, Nikon. Canon har også tilpasset EOS kameraene sine etter hvilket nivå man er. Dette er også noe av grunnen til at jeg valgte Canon, de er bevisst på målgruppene og de tilpasser prisen og produktet sitt til den gruppen... Kjøp tilgang for å lese mer

Caserapport om Canon EOS-serien

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 23.09.2014
    Skrevet av Elev på Vg3
    utrolig bra skrevet!