Bevegelighet | Periodeplan

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Treningslære 2
  • Godkjent
  • 10
  • 3204
  • PDF

Bevegelighet | Periodeplan

Denne oppgaven inneholder en periodeplan der målet var å øke bevegeligheten. Oppgaven tar for seg bevegelighetsteori, og kommer nærmere inn på ulike former for bevegelighet og hva som begrenser bevegeligheten. Her finner du også en periodeplan, en redegjørelse for ulike tester før og etter perioden og en drøfting av resultatene.

Innhold

Innledning 2
Teori 2
Hva begrenser bevegeligheten? 2
Ulike former for bevegelighet 3
Trening av bevegelighet 3
Bevegelighetstrening gjennom Pilates 3
Bevegelighetstrening gjennom rulling 4
Treningsopplegg 4
Treningsprinsippene 5
Tester 5
Genrelle krav for testing 5
Hvorfor teste 6
Mine tester 6
Test 1: Testøvelse for bakside lår 6
Test 2: Testøvelse for hofte/lår 6
Test 3: Testøvelse for legg og bakside lår 6
Resultater 7
Treningsopplegget 7
Testen før og etter 7
Drøfting 8
Kilder 9

Utdrag

Innledning
Bevegelighet er evnen til å bevege kroppsdeler i forhold til hverandre gjennom ett eller flere ledd, og det stilles krav til at bevegelsen skal være smertefri. (Hallén & Ronglan, 2013, s. 214) Bevegelighet er noe som lett kan bli nedprioritert, om bevegeligheten ikke har en sentral plass i idretten.

Jeg driver med innebandy, og min posisjon der er målvakt. Dette innebærer for meg uvanlig bevegelser på knærne. På grunn av dette er det viktig å ha god bevegelighet i hofteleddet og kneleddet. Selv om det er viktig med bevegelighet i min posisjon på innebandybanen, er dette noe som ofte blir nedprioritert i min vanlige treningshverdag, da det er veldig fokus på selve spillet, styrke og kondisjon.

Jeg trodde jeg hadde en grei bevegelighet før vi testet bevegeligheten på skolen. Da jeg innså at jeg var mye stivere enn hva jeg trodde, er dette noe jeg ønsker å jobbe med i denne perioden. Først og fremst for å se hvilken effekt det har for meg som innebandymålvakt, men også hvordan bevegeligheten vil virke inn på annen trening. Jeg vil ha et hovedfokus på tøying, både før og etter en innebandyøkt, men også se om Pilates og yoga vil hjelpe meg til å blir mer bevegelig.

Teori
God bevegelighet over ledd er et arbeidskrav i mange idretters grunnteknikk. (Andersen, 2008) Når man trener bevegelighet er det viktig med god teknikk slik at man har riktige utgangsstillinger. Dette er fordi at man skal få «tak i» de musklene man ønsker å tøye og målet er å øke leddutslaget. Hver muskelfiber er omgitt av en tynn hinne av bindevev. (Skard, 1986) Skard skriver at vi har både tøyelig og lite tøyelige bindevevfibrer, og de tøyelige bindevevfibrene finner vi først og fremst i den hinna som omslutter muskelfibrene. Hvis vi «drar» i en muskel, er det bindevevet vi tøyer, og det er denne som blir lengre som gjør oss mer bevegelig. (Skard, 1986)

Et ledds totale utslag blir i litteraturen ofte omtalt som ROM – Range of motion. (Olympiatoppens fagavdeling for teknikk og motorikk, 2012) flexibility is the ability to move a joint through complete ROM (Cheung, 2015)

Noen muskler går over flere ledd, og på den måten kan bevegeligheten i ett ledd påvirkes av et annet ledds stilling. (Hallén & Ronglan, 2013) Et eksempel på dette er hamstringmuskelen som går på bakside lår og strekker både hofteleddet og bøyer kneleddet. Skal man trene bevegeligheten i hmastringmuskelen vil det derfor skje en arbeidskjede... Kjøp tilgang for å lese mer

Bevegelighet | Periodeplan

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.