Arctic Eagles | Kampanjeplan

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- 6
- 21
- 5349
Arctic Eagles | Kampanjeplan
Denne oppgaven inneholder en fullstendig kampanjeplan for et lokalt ishockeylag, nemlig Artic Eagels. Kampanjeplanen tar for seg produktet og markedet, samt bedriftens mål og målgruppe. I tillegg kommer kampanjeplanen inn på selve kampanjen, der det blant annet presenteres en vurdering av nåsituasjonen og en definisjon av kampanjens målgruppen. Videre ses det blant annet på budsjettering, og utforming av kampanjeinnhold og gjennomføring.
Innhold
Før kampanjen 1
i. Om bedriften, produktet og markedet 1
ii. Målene til bedriften 5
iii. Målgruppen som tilhører arctic eagles 5
iv. strategier som bedriften benytter seg av 6
Selve kampanjen 8
i. Vurdering av nåsituasjon og fastsettelse av kampanjemål 8
ii. Definere målgruppen for kampanjen 9
iii. Budsjettering, ansvarlige og tidspunkt 10
iv. Utforming av kampanjeinnhold og gjennomføring 12
v. Kontroll av kampanjen 18
Kilder: 18
Utdrag
Før kampanjen
I. Om bedriften, produktet og markedet
Bedriften som denne markedsplanen skal legges for er Arctic Eagles, ishockeylaget som tilhører Narvik by, planen skal gå ut på å rekruttere flere tilskuere til kampene. Ishockeyklubben har vært etablert siden 1962, de har i tillegg en stor og fast tilskuerbase, på deres hall som er Nordkraft arena. Det er disse tilskuerne som kjøper billetter til kampene, kjøper handelsvarer, i tillegg til å generere store sponsoravtaler, utfallet av dette har gjort den økonomiske situasjonen til idrettsorganisasjonen veldig bra. Laget vinner mange av sine kamper, og er drevet av en profesjonell ledelse. Markedet de er på er relativt stort som dekker Narvik og omegn, der det bor en stor variasjon av mennesker. Det er allerede en andel av markedet som er å besøker kampene, men vi vil så klart ekspandere denne andelen. Konkurrentene som Arctic Eagles har er på det totale sportsmarkedet i Narvik, er generelt de menneskene som vil se på sportsarrangementer, der konkurrentene Mjølner FK, Håndballklubben og NSK kjemper om tilskuere. Hovedsakelig så er Mjølner FK den største konkurrenten, de siste årene så har Arctic Eagles har tatt over Mjølner, som markedsleder.
...
II. Målene til bedriften
På et ekstraordinært møte den 21. juni 2013, ble bedriftens femårsplan bestemt, der styret hadde presentert deres visjon og mål for de neste fem årene. Det som hovedsakelig fronter denne planen er visjonen; «I Narvik Hockey er det plass til alle, uansett alder, nivå og kjønn! Men Narvik Hockey er også en arena for de som ønsker å bli best!». Overordnede mål som klubben fokuserer på er effektiv rekruttering og utvikling, slik at deres herrelag i fremtiden vil være enda bedre. Klubben vil for eksempel etablere seg i toppen av norsk førstedivisjon, samt bygge en egenkapital på én million kroner, slik de kan ha en fallpute til dårlige tider. Innenfor utviklingen av klubben, så vil de etablere mange ungdomslag, likestilte tilbud for jenter og gutter, i tillegg til en breddesatsing i utvikling, miljø og ansvar.
...
IV. Strategier som bedriften benytter seg av
Det som Arctic Eagles har gjort for å etablere seg som markedsleder i Narvik, forekommer ikke av en konkurransestrategi med et formål om å bli markedsleder, men en vekststrategi med hovedmål å få en ny hall og utvikling i klubben. Det er av naturlige årsaker at de har tatt plassen som leder, på grunn av tilskuertallene og medieoppmerksomheten de har fått. Spesielt hvor mye vi leser om dem i avisene, hører om atmosfærene på kampene, forårsaker at populasjonen i Narvik får en «top of the mind» mentalitet, når de tenker på idrettslaget. I tillegg til å fokusere på vekst, så benyttet klubben seg hovedsakelig av merkevarebygging og kommunikasjonsstrategier... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn