Analyse av Starbucks

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- 5
- 16
- 4781
Analyse av Starbucks
Oppgave i markedsføring og ledelse om Starbucks som organisasjon. Inneholder flere umder-oppgaver som besvares:
1)Gjør rede for hvordan diffusjon og adopsjonsprosessen vil påvirke lanseringen av Starbucks i Norge:
- Adopsjonsprosessen: Oppmerksomhet, Interesse, Vurdering, Prøve. Adopsjon
- Diffusjonsprosessen: Innovatører, Tidlige brukere, Tidlig majoritet, Sen majoritet, Etternølere
2) Hvem er primærmålgruppen til Starbucks?
Primærmålgruppe: Alder, Yrke, Livsstil, Personlighet
3) Gjør rede for Starbucks som produkt og betydningen av service som en del av produksleveransen:
- Produkt
- Hva er Service?
4) Hvordan kan de gå frem for å tilegne seg mer fakta om det norske markdet?
- Sekunderærundersøkelse
- Primærundersøkelse: Eksperiment, Observasjon(I et naturlig miljø, I et kunstig) miljø, Dybdeintervjuer
Utdrag
I denne oppgaven skal jeg besvare hvordan disse to prosessene kan påvirke lanseringen av Starbucks i Norge. Da vil jeg starte med å fortelle litt fakta om Starbucks, før jeg går nøyere inn på hvordan adopsjonsprosessen og diffusjonsprosessen kan påvirke lanseringen av Starbucks. Da skal jeg ta for meg trinn for trinn for å finne ut om påvirkningen av denne lanseringen.
Starbucks er en kaffekjede som ble grunnlaget av Jerry Baldwin, Zev Siegl og Gordon Bowker. Den første kaffekjeden ble åpnet i USA i Seattle Pike Place Market i 1971. Kaffebaren startet opp med navnet Starbucks Coffee, Tea and Spices, men dette navnet ble senere endret til Starbucka Coffee Company. Navnet Starbucks kommer fra en kjent roman av den amerikanske forfatteren Herman Melville, som heter Moby Dick. Kjeden har om lag 16 000 utsalgssteder i 49 land rundt omkring i verden. Dette har gjort at de i snitt har hatt rundt 50 millioner kunder hver uke. Starbucks arbeider for å ha gode arbeidsforhold for de ansatte, og dette har fått dem til å være på Fortunes liste over de 100 beste arbeidsplassene. I 2012 ble også Norge et av de landene Starbucks har etablert seg i. Kaffen kan kjøpes i butikkene i mellomstore begre for 20 kroner, men også i større glass for 50 kroner. Den populære kaffen var utsolgt de første ukene, og det er fortsatt stor etterspørsel. I Februar 2012 åpnet den første kaffebaren i Norge i på Oslo lufthavn, Gardermoen og planene er at den første i Oslo sentrum skal åpnes i løpet av første halvår 2013.
ADOPSJONSPROSESSEN
Adopsjonsprosessen er da man beskriver de forskjellige trinnene som forbrukeren av produktet følger for å vite om et nytt produkt, til han da kan akseptere eller det vi kaller adoptere produktet. Kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen ligner på hverandre. Det eneste... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn