Væsketilførsel og restitusjon ved trening | Sammendrag

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg1
  • Treningslære 1-2
  • 5
  • 3
  • 889
  • PDF

Væsketilførsel og restitusjon ved trening | Sammendrag

En oppgave om viktigheten av væsketilførsel og restitusjon når man trener mye. Sammendraget tar for seg hva væsketilførsel og væsketap betyr for kroppen og hvordan man kan konstatere at man har drukket nok.

Innhold

Drikk mer enn det tørsten forteller deg
Transport av næringsstoffer
Løse opp stoffer
Regulere kroppstemperaturen
1% væsketap = 10% energitap
Vann
Karbohydrater
Hyppige væskeinntak
Tisser blankt

Utdrag

Væsketilførsel:
 Drikk mer enn det tørsten forteller deg – Ved for lite væske vil alle prosessene i kroppen gå saktere. Ved konkurranser hvor det er vanskelig å få i seg drikke når du vil er det viktig at du utnytter sjansene du har til det så godt som mulig. Om du spiller for eksempel bordtennis er det viktig at du bruker det minuttet du har i mellom settene til ikke bare å legge en taktikk, men også til å drikke når du har muligheten. Drikk gjerne dobbelt så mye som du føler for dagen før du skal ha harde treningsøkter eller spille turnering slik at kroppen din er klar for en skikkelig økt.
 Transport av næringsstoffer – Om det ikke er optimale forhold vil transporten svikte. Da vil ikke kroppen få de nødvendige næringsstoffene som er ekstremt viktige når du trener mye. Og du vil heller ikke få ut de avfallsstoffene som ikke lenger skal... Kjøp tilgang for å lese mer

Væsketilførsel og restitusjon ved trening | Sammendrag

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.