Tentamen Markedsføring 2010 | Analyse Moods of Norway

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- 3
- 3
- 804
Tentamen Markedsføring 2010 | Analyse Moods of Norway
Oppgaven innholder om noen oppgaver som jeg fikk på tentamen i markedsføring våren 2010.
Spørsmål 1. Formuler en forretningsidé og et overordnet mål for Moods of Norway
Spørsmål 2: Bruk ekspansjonsmatrisen som ledd i utformingen av en strategi for Moods of Norway.
Spørsmål 3: Drøft merkevarebyggingens funksjon og rolle i produktbeslutninger samt gjør rede for innhildet i begrepene merkeelementer og merkeverdi. Analyser merkevarers betydning for posisjonering med utgangpunkt i Moods of Norway.
Spørsmål 4: Anbefale en realistisk kommunikasjonsstrategi for Moods of Norway med utgangspunkt i markedets, orginasjonens og produktets karakter.
Utdrag
En forretningsidé skal beskrive bedriften og vise hvordan man skal realisere visjonen. Forretningsideen må være konkret og detaljert og bør helst konsentrere seg om et begrenset antall mål, helst mellom et til to mål. Forretningsideen vil gi svar på behovene i markedet man skal tilfredsstille, hvilke produkter man skal tilby for å dekke disse behovene, hvem som skal kjøpe disse produktene, hvorfor man skal kjøpe akkurat våre produkter og hvordan man skal tjene penger på de produktene vi selger.
Moods of Norway kom til som et ønske om å kle opp den yngre delen av befolkningen med klær med individualistisk preg og gi dem muligheten til å ikke være den samme som alle andre. Forretningsideen er å være med på å hjelpe forbrukeren til bli sett på, gi forbrukeren noe ekstra i hverdagen med henhold til farge, design og form. Med den gode kompetansen de har innenfor designfaget så er dette er et mål som omtrent er oppnådd i det norske markedet for de to unge Moods of Norway guttene, som har mange gode kontakter innenfor målgruppen.
Visjonen til Moods of Norway er å skape et Internasjonalt motemerke som vil gi forbrukeren noe som er kreativt og noe som alltid vil være i utvikling. Dette markedet er ganske lite men det består av sterke merkenavn, og Moods of Norway har klart å posisjonere seg som en slags nisjebedrift i Norge som er med på å utfordre og til en... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn