Situasjonsanalyse av Norges Varemesse

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Markedsføring og ledelse 1
  • 6
  • 27
  • 5143
  • PDF

Situasjonsanalyse av Norges Varemesse

En situasjonsanalyse av Norges Varemesse. Kan bli brukt som en mal til andre situasjonsanalyser ettersom den inneholder alle, eller ihvertfall de fleste og viktigste punktene.

Lærers kommentar

Karakter 6, en meget bra og detaljert situasjonsanalyse. Du har fått med de viktigste punktene go utdypet deg i dem, bra!

Elevens kommentar

Språkbruk er kanskje ikke helt perfekt, men innholdet er sinnsykt bra!

Innhold

Side 1: Forord
Side 2 : Generelt
De interne Arbeidsbetingelser
- Forretningsidé
- Personal & Ledelse
Side 3 : De interne Arbeidsbetingelser
- Økonomi – Internt
- Produkt
Side 5 : De interne Arbeidsbetingelser
- Produksjon
Side 6 : De interne Arbeidsbetingelser
- Pris
- Distribusjon
- Annet
Side 7 : De Eksterne Arbeidsbetingelser
Hva er Situasjonsanalyse?

Side 8: Situasjonsanalyse
Interne Arbeidsbetingelser og Sterke Sider
- Personal og ledelsen
Side 10 : Interne Arbeidsbetingelser og Serke Sider
- Produkt og produksjon
Side 12: Interne Arbeidsbetingelser og Serke Sider
- Prissetting av produkter, og inntekter
- Markedsføring av Norges Varemesse
Side 13: Interne Arbeidsbetingelser og Serke Sider
- Leverandører og avtaler
- Avtaler med leverandører og kunder
-
Side 15: Interne Arbeidsbetingelser; Svake sider ved stiftelsen
- Økonomien i Norges varemesse
- Kundene og markedet

Side 16: Interne Arbeidsbetingelser; Svake sider ved stiftelsen
- Totale besøkstall siden 2001
- Viktig sammarbeid
Side 17: Interne Arbeidsbetingelser; Svake sider ved stiftelsen
- Distribusjon og beliggenheten til Norges varemesse
- Haller og plass
- Den nye hallen
Side 18: Interne Arbeidsbetingelser; Svake sider ved stiftelsen
- Markedsføring av stiftelsen
Eksterne Arbeidsbetingelser og Mulighetene
- Ungdommer & Norges Varemesse
Side 19: Eksterne Arbeidsbetingelser og Mulighetene
- PR og reklame, Norges Varemesse
Eksterne Arbeidsbetingelser: Trusler innenfor Norges Varemesse
- Media, Nett & Epidemier
Side 20: Eksterne Arbeidsbetingelser: Trusler innenfor Norges Varemesse
- Markedet
- Konkurrentene
Side 21: Eksterne Arbeidsbetingelser: Trusler innenfor Norges Varemesse
- Sosiale og politiske forhold
- Trender i samfunnet
Side 22: Eksterne Arbeidsbetingelser: Trusler innenfor Norges Varemesse
- Finanskrisen
- Ungdommer
Side 23: Konklusjon og oppsummering
Side 22: Kilder

Utdrag

Forord

Vi er en gruppe på 6 personer som fikk i oppgave å føre en Situasjonsanalyse av Norges Varemesse. I starten var vi litt usikkre på hvordan vi skulle strukturere oppgaven, og kom med en rask idémyldring i forhold til dette. Vi visste at oppgaven var krevende og omfattende, men innså fort at det var en god struktur på det hele. Norges Varemesse er en stor organisasjon, og med litt veiledning fra Inger (Kontaktlærer) og besøket til selve varemessen, anntok vi at ting skulle gå rimelig fint. Dette er jo vårt første og store prosjekt i markedsføring, og vi gledet oss til å kunne se det endelige produkt!

Norges Varemesse er en stiftelse som har over 80 års erfaring. Den første store messen var Akershus festning i 1920, og Etter hvert som årene gikk, der både messen og ledelsen vokste, bestemte man seg for å sette opp et eget lokale på sjølyst. Lokalet stod ferdig bygd i 1962. I dette året ble videre satt opp 3 messer, men i løpet av 8 år hadde antall messer nådd 24. Fram til 1963 var det varer kun fra norske leverandører, men i dette året fikk utenlandske leverandører for første gang lov til å utstille varene sine på messen. I 1981 blir Norges Varemesse stiftet, og det etter å ha vært en forening siden 1925. Messen på sjølyst brenner desverre ned, og I 1989 står ett nytt bygg ferdig, og bygget er større og bedre egnet til flere messer samtidig.

Nye store messer begynte å vokse frem, og Bilmessen, Sjøen for alle og Helse for alle var noen av dem. Deretter ble bare messene større og større og til slutt fant man ut at det var behov for et enda større lokale. Dette lokalet ble satt opp i Lillestrøm i 2002. Siden den gang har Norges Varemesse lagd en ny hall. Hallene er til sammen er over 30 000 kvm store. Norges Varemesse ligger rett ved siden av Hotell Arena, her har man inngått en avtale med hotellet slik at de står for all matlaging og catering. Noen av de største messene som blir satt opp der nå er MC, Bilmessen og mer... Kjøp tilgang for å lese mer

Situasjonsanalyse av Norges Varemesse

[3]
Brukernes anmeldelser
  • 21.11.2012
    Skrevet av Student på 2. år
    Bra:) Var ikke helt profesjonelt skrevet men ga god inspirasjon ihvertfall.
  • 16.11.2011
    Skrevet av Elev på Vg2
    Utrolig bra skrevet! Takk skal du ha, dette blir en bra kilde.
  • 08.06.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    sure, sure, sure, yeee its good, its ya boy