Sammenligning mellom den læremessige dimensjonen i islam og buddhismen

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Religion og etikk
  • 5
  • 4
  • 1722
  • PDF

Sammenligning mellom den læremessige dimensjonen i islam og buddhismen

Sammenligning mellom de hellige tekstene i buddhismen og islam. God og velformulert oppgave på ca 1500 ord.

Utdrag

Islam og buddhisme er to verdensomspennende religioner av stor internasjonal betydning. Mellom 1,3 og 1,7 milliarder mennesker er i 2011 definert som muslimer, mens mellom 350 og 550 millioner blir definert som buddhister. Disse tallene gjør islam til verdens nest største religion og buddhisme til verdens 3. eller 4. største religion, målt i antall tilhengere.
Noe av det mest sentrale i en religion er den læremessige dimensjonen. Den læremessige dimensjonen tar for seg sentrale tanker og trosformuleringer innenfor en religion, og man derfor si at den læremessige dimensjonen, med utgangspunktet i de hellige tekstene, legger grunnlaget for den normative religionen. Den normative religionen er den utøvelsen av religionen som makthaverne innenfor religionen har fastsatt som riktig, og dersom man skal leve et, ifølge makthaverne innenfor religionen, korrekt religiøst liv er man derfor nødt til å ta utgangspunkt i de hellige tekstene.
En religion har som oftest flere hellige tekster som kan ta for seg ulike deler innenfor en religion. I islam, som jeg skal ta for meg i denne teksten sammen med buddhisme, har man Koranen, Hadith-fortellingene, biografiene om Muhammad og sharialovene... Kjøp tilgang for å lese mer

Sammenligning mellom den læremessige dimensjonen i islam og buddhismen

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 16.03.2016
    Skrevet av Elev på Vg3
    En god oppgave, som hjalp meg veldig. Takk!