Sammendrag: Konkurransemidlet distribusjon Kap. 9

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Ingen karakter gitt
- 6
- 1794
Sammendrag: Konkurransemidlet distribusjon Kap. 9
Sammendrag av kapittel 9 "konkurransemidlet distrubisjon" i Visjon 1.
Innhold
Kapittel 9 - Konkurransemidlet distribusjon
Kompetansemål:
Distribusjon som konkurransemiddel
Distribusjonsbeslutninger
Valg av distribusjonsform, direkte distribusjon
Valg av distribusjonsform, indirekte distribusjon
Valg av distribusjonsgrad (distribusjonsstrategi)
Distribusjonsledd og distribusjonskanal
Valg av distribusjonskanal
Kjedesamarbeid
Former for kjedesamarbeid
Utdrag
Distribusjon som konkurransemiddel
- viktig å gjøre varene tilgjengelige
- tilgjengeligheten en viktigere konkurransefordel enn pris: noen velger nærmeste butikk kun fordi den er nærmest, selv om nabobutikken kan ha tilsvarende varer til noe lavere pris
- ikke alltid nok med å ha tilgjengelige varer, må også være der til rett tid (isbilen kjører rundt når alle er på jobb)
- distribusjon er alle aktiviteter som må til for å få varene fra produsent til sluttbruker
- transport er kun en del av distribusjonen
- eksempler på distribusjonsaktiviteter:
- transport (bil/båt/tog/fly, til varelagre og butikker)... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn