SWOT-analyse Elkjøp Megastore Lørenskog

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- 6
- 10
- 2647
Situasjonsanalyse: SWOT-analyse Elkjøp Megastore Lørenskog
Oppgave i Markedsføring og ledelse 1 om bedriften Elkjøp Megastore på Lørenskog. Oppgaven inneholder informasjon om bedriften samt en SWOT-analyse.
Oppgaveteksten som besvares er følgende:
Dere skal finne en bedrift gjerne lokal. Benytt dere av kontaktpersoner i denne bedriften for å skaffe dere informasjon og relevante opplysninger. Finn gjerne andre momenter i andre medier som bransjeblader, SSB, internett osv. (Bruk fantasi og sunn fornuft). Dere gjennomfører en SWOT-analyse med denne bedriften som tema. Det som skal leveres inn er en rapport med en situasjonbeskrivelse som munner ut i en SWOT-analyse.
Innhold
Innledning
Interne arbeidsbetingelser
Personalet og ledelsen
Økonomien
Konkurransemidlene
Eksterne arbeidsbetingelser
Kundene og markedet
Konkurrentene
Leverandørene
Offentligheten
Medier
Pressgrupper
Samfunnet
Kilder
Utdrag
Vi har måtte forholde oss til konsernresultatet innenfor økonomien, fordi Elkjøp ville ikke gi oss tallene til avdelingen da disse er hemmelige.
Elkjøp Megastore Lørenskog er eid av Elkjøp Nordic, som igjen ligger under DSG-konsernet. DSG International er en av Europas største detaljistene innenfor forbrukerelektronikk i, derfor har denne butikken en meget sterk grunnøkonomi som kan stå imot harde tider. Et eksempel på dette er at Elkjøp har gått gjennom denne finanskrisen ved å presse prisene på produktene sine ned, i motsetning til mange av konkurrentene deres, som kanskje ikke har en slik økonomi.
Elkjøp omsatte 17,6 milliarder i regnskapsåret 07/08. Driftsresultatet var 1028 millioner.
Konkurransemidlene
Produktene
Elkjøp fører merkevarer som Apple, Pioner, Samsung, Sony, HP og Whirlpool. Det er vanskelig å si noe om produktenes kvalitet og design, fordi de selger såpass mange forskjellige varer, men merkene de selger er kjente.
Pris
Elkjøp ligger generelt på et lavere prisnivå enn deres konkurrenter. Dette bruker de i deres slagord: ”Kjente merkevarer til lave priser”. Som nevnt tidligere, er kan Elkjøp presse prisene sine ned under vanskelige tider, fordi de er eid av DSG og har sterk grunnøkonomi.
Distribusjon
Elkjøps varer er først og fremst tilgjengelig i deres butikker rundt om i landet. Elkjøp Megastore er delt inn i åtte avdelinger, slik at det skal bli lettere å finne frem til det produktet du leter etter, uten å måtte lete i hele butikken. I tillegg har Elkjøp en nettbutikk, der du kan kjøpe mange av de samme varene de tilbyr ute i butikken... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn