United Colors of Benetton | Reklameanalyse

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no

United Colors of Benetton | Reklameanalyse

Dette er en reklameanalyse av en reklame for klesmerket United Colors of Benetton. I denne oppgaven skal vi beskrive konteksten, og hvilken sammenheng reklamen er plassert og forteller oss. Vi skal også beskrive det denotative nivået, beskrive bildet, og senere utdype beskrivelsen. Vi skal videre se på det konnotative nivået, vurdere det og tilslutt konkludere budskapet.

Utdrag

Vi fant vår reklame på en blogg på internett. Der var den ikke ment som en reklame, men heller som et kritisk innlegg om Benettons kontroversielle reklamer. På dette grunnlag vil vi si at reklamens målgruppe, er kvinnelige, unge voksne.

På bildet ser vi overkroppen til en farget kvinne. Hun ammer et hvitt spedbarn. Øverst til høyre ser vi logoen til merket det reklamers for, altså United colors of Benetton.

På bildet ser man ingen ansikter, verken kvinnens eller barnets. Barnet er nakent, og vi ser bare bakparten fordi det blir ammet. Kvinnen kan være moren. Hun har kun på seg en rød, åpen cardigang. Den røde cardigangen står i sterk kontrast til den grønne logoen, fordi disse to fargene er komplimentærfarger. Det er stor sannsynlighet at fotografen har brukt fargen rød på kvinnens jakke for å framheve logoen. Kvinnens jakke er åpen, derfor kan man se det ene brystet hennes. Det andre er tildekket av barnets munn. Med en gang man ser bildet, legger man merke til kontrasten mellom de to menneskenes hudfarger. Det er dette som er... Kjøp tilgang for å lese mer

United Colors of Benetton | Reklameanalyse

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.