Prisstrategier | Sammendrag av kapittel 7

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studiespesialisering Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • Ingen karakter gitt
  • 3
  • 959
  • Word2007

Prisstrategier | Sammendrag av kapittel 7

Sammendrag fra kapittel 7 "Prisstrategier".

Markedsføring og ledelse 2. Cappelen damm. Bengt E. Olsen og Per E. Nørgaard.

Utdrag

Høring i markedsføring kapittel 7.
Generelt snakker vi om det som kalles psykologisk prissetting.
Vi har to hovedbegreper som vi helst snakker om da:
• Prisfølsomhet som går ut på å i hvor stor grad forbrukeren aksepterer en prisforandring.
• Terskelverdier som går ut på hvilke prisnivåer vi har en formening om når det gjelder for dyrt eller billig.
• Psykologisk prissetting vil si at man setter prisen så nær terskelverdi som mulig.

Terskelverdiene har også en sammenheng med landets myntenhet. I Norge så er terskelverdier forbundet med 50 og 100 kroner fordi det er her vi fleste parten av produktene vi kjøper er. Det er da her vi har en formening om hva som er dyrt eller billig. Altså over 50 eller under 50.

Når det blir innført ny myntenhet sånn som når euroen kom til flere europeiske land, så ble det ukjent hvor mye ting var verdt og dermed forsvant prisfølsomheten og terskelverdiene.

Psykologisk prissetting er generelt å sette prisen så nært en målgruppes terskeverdier (det vi... Kjøp tilgang for å lese mer

Prisstrategier | Sammendrag av kapittel 7

[5]
Brukernes anmeldelser
  • 13.02.2012
    flott! dette kom godt til nytte da jeg trengte noe konkret og bra :)
  • 06.04.2014
    Braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !
  • 19.02.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    veldig bra og innholdsrikt!
  • 06.02.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    driiiiiiiiiiiiiiit bra