Prisdifferensiering og produktets livsløp

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Ingen karakter gitt
- 4
- 1918
Prisdifferensiering og produktets livsløp
Dette er en innlevering som svarer på forskjellige spørsmål innenfor markedsføring og ledelse. Temaene er i hovedsak prisdifferensiering og prissetting i et produkts livsløp.
Elevens kommentar
Disse to temaene er bokstavelig talt umulige å få god (norsk) oversikt over på nett. Jeg har måttet ty til engelske kilder og oversatt. I tillegg har jeg jobbet så hardt og godt jeg kan. Mengden av detaljer jeg bruker er unikt i forhold til hva jeg kunne finne på norsk google, og jeg googler bra.
Innhold
1. Gjør rede for når prisdifferensiering er aktuelt?
2. Hvilken type prisdifferensiering møter vi oftest i hverdagen?
3. Hva vil du kalle en ordning med bompenger i rushtiden?
4. Gi eksempler på rabattordninger for elever/studenter.
5. Beskriv prissettinger i et produkts livsløp. Bruk eksempler!
Utdrag
1. Gjør rede for når prisdifferensiering er aktuelt?
Først og fremst må det være klart at det ikke skal prates om alle, men 4 av de vanligste prisdifferensieringene:
• Segmentstyrt prisdifferensiering
• Geografisk styrt prisdifferensiering
• Bruksstyrt prisdifferensiering
• Tidsstyrt prisdifferensiering
Segmentstyrt prisdifferensiering
Det å tilby ulike priser til segmentene avhengig av hvem som kjøper/bruker produktet er aktuelt når/fordi: segmentene har forskjellig økonomi og av den grunn skal de tilbys forskjellige priser. Her prissetter bedriften produktet/tjenesten f.eks. Etter hva de forskjellige segmentene har råd til. Ved å gjøre dette tilpasser bedriften gruppekostnadene slik at segmentene får et optimalisert tilbud som resulterer i at gruppene betaler i forhold til hva de er villige (eller i stand) til å betale for produktet/tjenesten. Grunnen til at jeg legger til "i stand" er fordi noen bedrifter har monopol på visse produkter/tjenester. Da kan det også tenkes at om det de tilbyr er "viktig" nok kan de også selge for hvilken pris de vil, altså uhyrlige dyre priser. Det er to hindringer i veien for dette; den første er at noen "monopolbedrifter" har begrenset makt over prissetting etter norske lover, og at om prisen overstiger det segmentene ser på som fair vil priselastisiteten vise at det er mer å tape på... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn