Oppgaver i kapittel 8 - Konkurransemidlet produkt

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Markedsføring og ledelse 1
  • Godkjent
  • 6
  • 2281
  • PDF

Oppgaver fra læreboka: Oppgaver i kapittel 8 - Konkurransemidlet produkt

Besvarelse på en del oppgaver som omhandler konkurransemidlet produkt. Her får man vite det som er nødvendig for å forstå sammenhengen ved å bruke produkt som et konkurransemiddel

Oppgavene 8.2, 8.3, 8.4, 8.6, 8.7, 8.9, 8.11, 8.12, 8.14, 8.15

Innhold

8.2
Oppgave: Beskriv kjerneproduktet, det konkrete produktet og det forventede produktet.
8.3
Oppgave: Avgjør hva som er dagligvarer, utvalgsvarer og spesialvarer: Fyrstikker, et fjernsynsapparat, en pose poteter, et 200 år gammelt hjørneskap, et digitalkamera, en boks fiskeboller, et håndskrevet brev av Henrik Ibsen solgt på auksjon, en boks kattemat og en ny bil.
8.4
Oppgave:
Hvilke produkter vil du si er høyinteresse- og hvilke vil du si er lavinteresseprodukter?
8.6
Oppgave: Datutstyrsprodusenten Logitech er en svært innovativ bedrift. Selskapet kommer med produktnyheter nærmest hver dag. Selskapet har regnet ut at vi hvert år taster ca. to millioner tegn, bruker 200 timer ved tastaturet, og at
fingrene våre "reiser" 40 km på tastaturet. På bakgrunn av disse tallene har Logitech som motto å kombinere den digitale hverdagen med den menneskelige verden.
a) Hva mener Logitech med å kombinere den digitale hverdagen med den menneskelige verden, og hvordan kommer dette til uttrykk i de produktene som Logitech produserer?
b) Gi en beskrivelse av produktgruppene i Logitechs sortiment.
Logitech sier at de lager komfortable produkter ut fra denne erkjennelsen: ”When you get used to comfort, you never go back.” Selskapet mener komfort og brukeropplevelser blir viktigere for forbrukeren, og at design kommer mer i bakgrunnen.
c) Er du enig i det?
8.7
Oppgave:
a) Hvem er det som står bak Hedersprisen for God Design?
b) Mener du design er en viktig del av produktet, eller har det ingen betydning? Du skal
begrunne svaret og vurdere betydningen av design for forskjellige produkter og gjerne også for forskjellige hovedmarkeder.
c) Hva er din mening om norsk design i forhold til for eksempel dansk, svensk og finsk
design. Gi eksempler på god norsk design.
d) Er telemarksbindingen NTN en innovasjon eller en produktforbedring?
8.9
a) Hvor i livsløpet vil du si at Stupedama befinner seg?
b) Hvilke livsforlengende strategier ville du brukt for Stupedama om vi forutsatte at produktet befant seg på modningsstadiet?
8.11
Oppgave:
a) Hva slags intervjumetode ble benyttet i undersøkelsen som er omtalt ovenfor?
b) Hvilke funksjoner har emballasjen til et produkt?
c) Hva slags funksjon er omtalt ovenfor?
8.12
Oppgave:
a) Nevn fem bedrifter, mellomhandlere eller offentlige etater som du mener oppfyller
kravene til god service.
c) Nevn fem bedrifter, mellomhandlere eller offentlige etater som du mener ikke
oppfyller kravene til god service.
8.14
Oppgave:
Avgjør hvilke av personene som er beskrevet nedenfor, som er servicehelter.
8.15
Oppgave:
Hva slags service mangler i de ulike scenariene?
a) Da Petter og Pernille kom inn på hotellrommet de hadde bestilt, oppdaget de at lyset på badet ikke virket.
b) "Du må da se at det ikke er plass på bussen til den store barnevogna di", sier en irritert bussjåfør til moren som har et lite barn i hånden og et barn i vogna.
c) På fasaden til hotell Bellevue har skiltet med hotellets navn falt ned, så gjestene har problemer med å finne fram.
d) Da feriegjestene kom tilbake til Flesland flyplass etter en ukes ferie i Syden, var 15 kofferter borte.
e) På grunn av personellmangel måtte NSB kansellere flere avganger på Intercitytogene sine.
f) "Det er da vel ikke min feil at PC-en din ikke virker", sier ekspeditøren til en kunde som reklamerer. "Hvis du ikke er fornøyd med servicen vår, får du skrive et brev. Nå har jeg ikke tid til å snakke med deg lenger".

Utdrag

Oppgaver i kapittel 8 – Konkurransemidlet produkt

8.2
Oppgave: Beskriv kjerneproduktet, det konkrete produktet og det forventede produktet.

a) kinoforestillingen ”Vikaren” på Saga kino Kjerneproduktet med kinoforestillingen er ikke selve forestillingen, men selve opplevelsen, hyggen og kanskje spennigen som forestillingen gir. Det konkrete produktet er selve kinoforestillingen «vikaren» , og det forventede produktet kan være for eksempel servicen man forventer betjeningen på Saga Kino har.

b) en bil av merket Rolls-Royce Phantom Kjerneproduktet med en bil av market Rolls-Royce Phantom er ikke selve bilen, men opplevelsen å ha en så dyr og kul bil. Det konkrete produktet er selve bilen man kjøper. Det forventede produktet er de forskjellige tilleggsverdiene man forventer er med når man kjøper bilen. Dette kan for eksempel være garanti og service.

c) en ukes ferieopphold på hotell Blue Village på Gran Canaria Kjerneproduktet med ferieoppholdet på hotell blue village på Gran canaria må være opplevelsen av ferien. Avslappingen og varmen er en del av kjerneproduktet. Når man er på dette ferieoppholdet er oKjøp tilgang for å lese mer

Oppgaver i kapittel 8 - Konkurransemidlet produkt

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 26.04.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    dddddddddddddddddddddddddddd