Notater til kapittel 1,2 og 4 i Markedsføring og ledelse 1

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Ingen karakter gitt
- 6
- 1743
- Word2007
Sammendrag: Notater til kapittel 1,2 og 4 i Markedsføring og ledelse 1
Notater fra kapittel 1,2 og 4 i Markedsføring og ledelse 1.
Markedsføring og ledelse 1
Innhold
Hva er markedsføring?
Markedsføringens historie
Tre perioder
Nytt perspektiv
Hva er et marked?
Hovedgrupper i et marked
Internasjonale markeder
Forbruker
Motivasjon
Hva påvirker kjøpsatferden?
Kjøpsroller
Kjøpsprosessen
Utdrag
Kapittel 1 – Kompetansemål – Forklare innholdet i markedsføringbegrepet og gi en oversikt over den historiske utviklingen fra produksjonsorientert til kunde- og markedsorientert organisasjon.
Hva er markedsføring?
Definisjonen - Markedsføring er å undersøke behov i markedet, segmentere og velge målgrupper, skape oppmerksomhet, interesse, lyst og positive holdninger i markedet som kan føre til kjøp og bruk av produktet/tjenesten ved hjelp av konkurransemidlene våre.
Produkt – varer og tjenester, Marked – alle de som kan tenkes å ha behov for det vi selger.
Alle som tilbyr et eller annet i et marked er markedsførere.
Markedsføringens historie
Det var ikke mulig å kommunisere over lange avstander, så alt skjedde på markedsplassen
Først på slutten av 1700-tallet begynte handel og markedsføring å ligne på det vi har i dag.
Tre perioder
Den produksjonsorienterte perioden (fram til ca 1930)
o Startet med den industrielle revolusjonen
o Gjorde det mulig å produsere varer i store mengder ved hjelp av maskiner drevet av... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn