Notater markedsføring og ledelse 1

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Ingen karakter gitt
- 2
- 683
Sammendrag: Notater markedsføring og ledelse 1
Notater som oppsummerer sentrale temaer til eksamen/tentamen i markedsføring og ledelse 1.
Notatene kommer blant annet inn på segmentering, situasjonsanalyse, konkurransemiddelet produkt og konkurransemiddelet markedskommunikasjon.
Markedsføring og ledelse 1
Innhold
Segmentering
Situasjonsanalyse
Konkurransemidlet produkt
Konkurransemidlet markedskommunikasjon
Utdrag
Segmentering:
Oppsett om segmentering:
1. starte med å forklare kva segmentering er
2. grovindeling (forbrukere, profesjonelle eller internasjonale marknaden)
3. fininndeling (segmenteringskriterier)
4. ramse opp ulike segment (eks: mann 40-50, har skjegg)
5. målgruppevalg
segmentering: å splitte marknaden opp i ulike delmarknader som har visse fellestrekk. Dei enkelte delmarknadene kallar vi segmentering
segmenteringskriterier:
bedriftsmarkedet: type bedrift/bransje (tilpasse typer bedrift eller marknad), størrelse(antall ansatt, omsetning i kr, antall produkter som omsettes osv), geografi(inndelt i landsdel, region, fylker, kommuner og byer), viktighet (20- 80 regelen, viktig å nå kundene som står for den største omsetningen), system/teknologi (servicen)
Vilkår for segmentering: TILT: Tilgjengelig (må være tilgjengelig for kunden, eks: annonser, reklamefilm osv), Identifiserbar(må kunne identifisere segmentene), Lønnsomt(segmentene må være lønnsomme) og Tilpasset(tilpasset bedriftens ressurser og mål)
Målgruppevalg: vel 1 eller flere segment som vi ønsker å bearbeide:
1. udifferensiert markedsføring – behandler markedet som et stort segment
2. differensiert markedsføring – deler markedet etter forskjellige behov og tilbyr produkt som er... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn