Konkurransemidlet produkt | Notater kapittel 7 | Visjon 1

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Ingen karakter gitt
- 6
- 1689
- Word2003
Sammendrag: Konkurransemidlet produkt | Notater kapittel 7 | Visjon 1
Notater fra hele kapittel 7 "Konkurransemiddelet produkt" i lærerboken Visjon 1 - markedsføring og ledelse 1
Innhold
Kapittel 7 – Konkurransemiddelet produkt
Produktnivåer
Typer av produkter
Produktsortiment:
Produktutvikling
Produktets livsløp
Produktsanering
Emballering og merking
Service
Servicemedarbeideren
Typer av kundeservice
Ikke service for alle pengene
Utdrag
Kapittel 7 – Konkurransemiddelet produkt
– Produkt – alt som kan tilbys i markedet for å dekke behov
– Varer, tjenester og ideer
– Det viktigste konkurransemiddelet
Produktnivåer
– Består av fem nivåer, kjernen med fire lag utenpå
– Hvert lag gir økt verdi, samlebegrep kunderverdihierarkiet
– Kjerneprodukt: tilfredsstillelse av behov, ikke selve produkter. Kjøper du en drill, er dette nytten den gjør, f.eks å lage hull i veggen. Spiser du på en restaurant er det at du blir mett.
– Det konkrete produktet: filmen, restauranten eller boka
– Det forventede produktet: tilleggsverdier vi forventer. Gode seter på kino, flinke servitører, bruksanvisninger osv
– Det utvidete produktet: service, kundestøtte, levering, lagring, emballasje. Ting som betyr noe, men ikke forventes. Brukes grunnet sterk konkurranse og like produkter, i den vestlige verden avgjøres mye her. I andre deler av verden avgjøres det på det forventede produktet.
– Det potensielle produktet: alle endringer og tilføyelser som kan gjøres til gjenstand for i fremtiden. F.eks mer komfortable flyreiser, med liggestoler, dusjer og kafeer... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn