Konkurransemiddelet pris | Notater kap. 8 | Visjon 1

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Markedsføring og ledelse 1
  • Ingen karakter gitt
  • 4
  • 915
  • PDF

Sammendrag: Konkurransemiddelet pris | Notater kap. 8 | Visjon 1

Notater fra kapittel 8: "Konkurransemiddelet pris" i lærerboken Visjon 1 - markedsføring og ledelse 1-

Visjon 1 - markedsføring og ledelse 1 av Per Emil Nørgaard og Bengt E. Olsen.

Innhold

Kapittel 8 – Konkurransemiddelet pris
Pris er en verdimåler
Prisstrategi
Prisdifferensiering
Rabatter og bonus
Prissetting i produktets livsløp

Utdrag

Pris er en verdimåler
– Enkelt å bruke, gir raske resultater
– Innvirker på andre konkurransemidler, som produkt og markedskommunikasjon
– Avgjør hvilke grupper man henvender seg til
– Enkelt for konkurrenter å kopiere

Prisstrategi
– Prisen settes i realiteten bare en gang, lansering, etter dette: prisjustering. Tre prissettingstrategier:
– Høy for å tjene mest mulig per produkt, les kap 7
– Lav for å få flest mulig kjøpere, les kap 7
– Nøytral: følge konkurrentene. Dersom markedet ikke oppfatter forskjell på produktene.

Prissettingsmetoder
– Brukes enten en kombinasjon av kostnadsbasert, etterspørselsbasert og konkurransebasert, eller dynamisk. Kan også brukes hver for seg. Kostnad brukes for å finne ut hvor lav prisen kan være uten underskudd. Så en etterspørselbasert for å finne den høyeste. Gapet kalles utsalgsområde.

Kostnadsbasert... Kjøp tilgang for å lese mer

Konkurransemiddelet pris | Notater kap. 8 | Visjon 1

[3]
Brukernes anmeldelser
  • 02.02.2016
    Skrevet av Elev på Vg3
    Godt, for de som satser på en middels karakter. Hvis man vil ha høyere må man nok få med flere viktige detaljer.
  • 30.10.2016
    Skrevet av Elev på Vg3
    Fant det jeg lurte på takk skal du ha.
  • 17.12.2013
    Helt grei :) funka å øve til