Konkurransemiddelet pris | Notater kap. 8 | Visjon 1

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Ingen karakter gitt
- 4
- 915
Sammendrag: Konkurransemiddelet pris | Notater kap. 8 | Visjon 1
Notater fra kapittel 8: "Konkurransemiddelet pris" i lærerboken Visjon 1 - markedsføring og ledelse 1-
Visjon 1 - markedsføring og ledelse 1 av Per Emil Nørgaard og Bengt E. Olsen.
Innhold
Kapittel 8 – Konkurransemiddelet pris
Pris er en verdimåler
Prisstrategi
Prisdifferensiering
Rabatter og bonus
Prissetting i produktets livsløp
Utdrag
Pris er en verdimåler
– Enkelt å bruke, gir raske resultater
– Innvirker på andre konkurransemidler, som produkt og markedskommunikasjon
– Avgjør hvilke grupper man henvender seg til
– Enkelt for konkurrenter å kopiere
Prisstrategi
– Prisen settes i realiteten bare en gang, lansering, etter dette: prisjustering. Tre prissettingstrategier:
– Høy for å tjene mest mulig per produkt, les kap 7
– Lav for å få flest mulig kjøpere, les kap 7
– Nøytral: følge konkurrentene. Dersom markedet ikke oppfatter forskjell på produktene.
Prissettingsmetoder
– Brukes enten en kombinasjon av kostnadsbasert, etterspørselsbasert og konkurransebasert, eller dynamisk. Kan også brukes hver for seg. Kostnad brukes for å finne ut hvor lav prisen kan være uten underskudd. Så en etterspørselbasert for å finne den høyeste. Gapet kalles utsalgsområde.
Kostnadsbasert... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn