Analyse av "Naiv. Super" av Erlend Loe

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studiespesialisering Vg2
  • Norsk
  • 5
  • 5
  • 2171
  • PDF

Romananalyse: Analyse av "Naiv. Super" av Erlend Loe

Oppgaven er en analyse av Erlend Loes roman "Naiv. Super". Oppgaven er systematisk satt opp med undertitler, hvor det er et sammendrag, og analysen tar for seg spenningskurve, språk, fortellerteknikk, personer og tema og budskap i boken.

Innhold

Sammendrag
Spenningskurve
Språk og fortellerteknikk
Personkarakteristikk
Jeg-personens utvikling
Tema og budskap

Utdrag

”Naiv. Super” er en historie om en person som er litt utenom det vanlige. Personen vi følger i boken, (kalles for jeg-personen), får vi ikke vite navnet på, men tankene hans derimot får vi ta en stor del i. Han er en student på 25 år som har mye å fundere over. Det hele starter ved at jeg-personen havner i en krise med seg selv etter at han tapte et slag krokket mot broren sin. Dette er en hendelse som fører til at han forlater sitt vanlige liv. Han dropper studiene og flytter inn i brorens leilighet. Han prøver å forstå seg på tid og rom, noe som ganske greit beskriver hele hverdagen hans. Han bruker også mye tid på å skrive ned lister over alt mulig som faller han inn: ting som gledet han som barn, ting han har, ting han ikke har, ting han ser frem til, dyr han har sett og mye mer. Disse listene fakser han over til sin gode venn, Kim. Han er langt borte på en øy for å bli metrolog og sender alltid lister med sine ting tilbake til jeg-personen.
Dagene går og jeg-personen bruker mye av tiden på å kaste en rød plastball mot veggen og banke på et bankebrett. Han banker fra morgen til kveld og kaller dette for ”en utsøkt monoton aktivitet som fyller meg med takknemmelighet overfor Brio.” En dag han er utenfor leiligheten med ballen sin kommer han i kontakt med en liten... Kjøp tilgang for å lese mer

Analyse av "Naiv. Super" av Erlend Loe

[5]
Brukernes anmeldelser
  • 12.02.2011
    Skrevet av Elev på Vg3
    systematisk og bra oppgave
  • 22.05.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    0909099999999999999999999999999999999999
  • 15.04.2013
    Skrevet av Elev på Vg3
    Reddet meg ! tusen takk
  • 28.02.2013
    Skrevet av Elev på Vg2
    Okei analyse, god flyt i språket. Savner flere konkrete eksempler fra boka for å heve inntrykket.