Musikkhuset AS | Eksamen i Økonomi og ledelse | 2011

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Økonomi og ledelse
- Ingen karakter gitt
- 16
- 3764
Eksamensoppgave: Musikkhuset AS | Eksamen i Økonomi og ledelse | 2011
Oppgaven inneholder en besvarelse av eksamen i økonomi og ledelse fra 2011. Her besvares alle oppgaver.
Oppgaven hører til eksamensettet for økle vg3 2011
Elevens kommentar
Vet ikke hva som er rett og galt da jeg ikke har fått tilbake kommentar. Første oppgaven skal være uten mva på salgspris.
Innhold
Oppgave 1 - Markedstilpasning av gitarkoffert
Oppgave 2 – Dekninspunktanalyse av forsterker
Oppgave 3 – investering i et lydtett rom
Oppgave 4 – Kapitalbehov og finansiering
Oppgave 5 – Organisasjonsplan
Utdrag
Bedriften Musikkhuset AS selger, i likhet med mange andre musikkutstyr. Det første vi må gjøre er å se an hvilket marked bedriften befinner seg i. Siden Musikkhuset AS selger gitarkoffert til en fast pris, sier det oss at de er i en fullkommen konkurranse. Prisen på gitarkofferten er på kr 950 kroner. De har ikke mulighet til å bestemme prisen selv, og er derfor avhengig av gode avtaler som gir lave variable enhetskostnader. Fullkommen konkurranse har disse kjennetegnene:
- mange små tilbydere som enkeltvis ikke kan påvirke prisen
- mange etterspørrere
- full informasjon om markedet
- homogene produkter
a) I ferdigmodellen fra dalefag har jeg fylt inn nødvendige tall for å kunne bestemme optimal markedstilpasning. I tabellen nedenfor går jeg mer inn på forskjellige punkter som er verdt å nevne.
Ovenfor har jeg markert viktige punkter som bedriften bør ta hensyn til. For at bedriften skal oppnå optimal markedstilpasning vil det si å selge der overskuddet er størst. I Musikkhuset AS sitt tilfelle er den optimale markedstilpasningen, lest ut fra diagrammet (med forbehold om marginal feilavlesning):... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn