Minicase 9.13 - Prisdifferensiering

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- 5
- 2
- 674
Minicase 9.13 - Prisdifferensiering
Minicase i Markedsføring - Mars 10
Oppgaveformulering
a Sett opp forskjellige målgrupper for joggedresser, og vurder hvilke muligheter du har for å gjennomføre prisdifferensiering.
b Gi forslag til minst tre forskjellige prisdifferensieringstiltak for joggedressene. Du må huske på å forklare hvordan det skal gjennomføres i praksis.
Lærers kommentar
Hadde du tatt joggedresser for det profesjonelle markedet kunne du hatt bruksstyrt prisdifferensiering.
Utdrag
Når vi skal finne målgruppe må vi segmentere markedet. Når vi segmenterer markedet deler vi markedet inn i mindre grupper etter hvilke behov de har. Det kan være statusbehov, fysiologiske behov, sosiale behov, behov for selvrealisering eller trygghetsbehov. Jeg har valgt ut tre joggedresser som passer til ulike målgrupper på forbrukermarkedet. Vi har den behagelige velur dressen som passer til jenter i alderen 0-50 år som ønsker å bruke joggedressen hjemme når de skal slappe av. Mikrofiber joggedressen som passer for aktive guttet og jenter i alderen 10- 40, og fritidsjoggedressen i bomull som passer for jenter og gutter i alderen 0- 60. Når vi deler markedet inn i segment bør vi også sette dem opp mot TILT – testen. TILT – testen går ut på å finne ut om segmentet er brukbart, altså om det har noen hensikt i å markedsføre seg mot det.
Prisdifferensiering går ut på at bedriften har ulik pris til de ulike segmentene på markedet. Det handler om hvem du er og hva du gjør. Det er viktig at en kan holde de ulike... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn