Minicase 9.13 - Prisdifferensiering

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no

Minicase 9.13 - Prisdifferensiering

Minicase i Markedsføring - Mars 10

Oppgaveformulering
a Sett opp forskjellige målgrupper for joggedresser, og vurder hvilke muligheter du har for å gjennomføre prisdifferensiering.

b Gi forslag til minst tre forskjellige prisdifferensieringstiltak for joggedressene. Du må huske på å forklare hvordan det skal gjennomføres i praksis.

Lærers kommentar

Hadde du tatt joggedresser for det profesjonelle markedet kunne du hatt bruksstyrt prisdifferensiering.

Utdrag

Når vi skal finne målgruppe må vi segmentere markedet. Når vi segmenterer markedet deler vi markedet inn i mindre grupper etter hvilke behov de har. Det kan være statusbehov, fysiologiske behov, sosiale behov, behov for selvrealisering eller trygghetsbehov. Jeg har valgt ut tre joggedresser som passer til ulike målgrupper på forbrukermarkedet. Vi har den behagelige velur dressen som passer til jenter i alderen 0-50 år som ønsker å bruke joggedressen hjemme når de skal slappe av. Mikrofiber joggedressen som passer for aktive guttet og jenter i alderen 10- 40, og fritidsjoggedressen i bomull som passer for jenter og gutter i alderen 0- 60. Når vi deler markedet inn i segment bør vi også sette dem opp mot TILT – testen. TILT – testen går ut på å finne ut om segmentet er brukbart, altså om det har noen hensikt i å markedsføre seg mot det.

Prisdifferensiering går ut på at bedriften har ulik pris til de ulike segmentene på markedet. Det handler om hvem du er og hva du gjør. Det er viktig at en kan holde de ulike... Kjøp tilgang for å lese mer

Minicase 9.13 - Prisdifferensiering

[5]
Brukernes anmeldelser
  • 10.04.2014
    Hjalp meg mye. Var godt skrevet og mye godt innhold.
  • 04.03.2016
    okkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
  • 14.02.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    ..............................
  • 19.12.2011
    Skrevet av Elev på Vg3
    meget bra, var til stor hjelp!