Markedsføring og ledelse Miniprosjekt, planer, mål og Strategier Gina Tricot

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • 5
  • 6
  • 2080
  • PDF

Markedsføring og ledelse Miniprosjekt, planer, mål og Strategier Gina Tricot

Gina Tricot.

Innledning:
Gina Tricot er et nordisk handelsselskap innen klær. Gina Tricot har sine virksomheter i land som Sverige, Norge, Danmark og Finland. De har også planer om å ekspandere sitt moteeventyr til storlandet Tyskland.

Lærers kommentar

1. Visjon: definisjon fin - men ikke funnet en beskrivelse på visjon i kilder.I avsnittet gis eksempel på mål og ikke på visjon.
2. forretningsidé: bra! Veldig god definisjon og forklarer hva som er bedriftens forretningsidé. Kunne formuleres kortere? (En forretningsid´\e skal en kunne formulere med et par setninger) Dere har fått med kunder, produkt og fortrinn (logistikk)
3. overordnede mål: Teoridel bra og gode eksempler. Noe uklare formuleringer.
4. overordnede strategier:
a. konkurransestrategier: teoridel bra og gode eksempler. Markedsutfordrerstrategi: Flere eksempler på hva en markedsutfordrer kan gjøre for å kapre kunder og markedsandeler?
b. vekststrategier: markedsinntrengning: hvordan øker de salget til allerede eksisterende kunder? (f.eks. kjøp 3 - betal for 2) Markedsutvikling: f.eks. salg til Tyskland) Produktutvikling og diversifikasjon: bra.

Innhold

Familiebedrift
Norge
Visjon
Forretningside
Overordnede mål
Overordnede strategier.
Konkurransestrategier.
Vekststrategier

Utdrag

Familiebedrift
Eier og grunnlegger av Gina Tricot Jörgen Appelqvist, grunnla Gina Tricot i 1997, etter en braksuksess. Bestemte Jörgen Appelqvist for ekspandering til andre nordiske land etter 10 år med salg i Sverige. I året 2007 kom den første Gina Tricot butikkene til Norge, nærmere bestemt Oslo. Gina Tricot ble startet i Borås i Sverige i 1997. Gina Tricot har ikke blitt lagt ut til aksjesalg siden de ikke vill at de må snakke med aksjonærene for at de skal gjøre oppgavene sine. De vil også at familien skal bestemme alt sammen. Jörgen, styrer sammen med sin kone og sin sønn Gina.
I Sverige har kjeden allerede 70 butikker, men til sammen i alle de nordiske landene så har de 170 butikker. I følge Appelqvist så satser de også på å bli en av de ledende aktørene på det norske markedet. Nå er Gina Tricot regnet som Nordens raskeste og voksende motekjede.

Norge
I Norge startet bedriften med 3 butikker i Oslo området i 2007. på slutten av 2008 hadde det blitt så mye som 22 butikker Norge rundt. Ekspanderingen i Norge hadde blitt enormt stort enn forventningen. Mye av takken skal nok hovedmodellen Pernille Holmboe, som senere i år ikke fikk fornyet modellkontrakt. Pernille har vert selve front figuren på Gina. Gina har i markedføringen sin hatt en ganske enkelt tema med en modell (Pernille) og ellers ganske så lite fargesprakende tema unntatt klærne de produserer.
Gina Tricot økte omsetningen med 17,2% etter at de åpnet 3 nye butikker i Norge, og... Kjøp tilgang for å lese mer

Markedsføring og ledelse Miniprosjekt, planer, mål og Strategier Gina Tricot

[12]
Brukernes anmeldelser
  • 18.09.2013
    Usikker på hvor kildene dine ligger når du sier at målgruppen er bra akkurat 14 år og oppover. Noe mangelfult, men helt grei oppgave
  • 25.04.2012
    Veldig bra skrevet, kunne hatt med med litt flere markedsføringsbegreper så hadde det vært topp!
  • 26.03.2016
    Skrevet av Elev på Vg3
    mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
  • 13.10.2014
    Skrevet av Elev på Vg3
    Bra jobba! Men kunne trengt litt ting her og der...