ML 2 Molly AS

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- 4
- 19
- 4852
ML 2 Molly AS
Tentamen/heldagsprøve i Markedsføring og ledelse 2
Molly AS
Oppgave 1:
Konkurransestrategiene
Oppgave 2:
Merkevarebygging
Oppgave 3:
Distribusjonsstrategier
Oppgave 4:
Personalpolitikk
Utdrag
Oppgave 1.
Bedrifter må hele tiden forholde seg til konkurrenter i markedet. Konkurransestrategiene tar utgangspunkt i bedriftens posisjon på markedet og konkurransesituasjonen. Vi har fire forskjellige konkurransestrategier:
- Markedslederstrategi
- Markedsutfordrerstrategi
- Markedsfølgerstrategi
- Nisjestrategi
Markedslederstrategi:
Du finner nesten alltid en markedsleder på de fleste markeder. Lederen av markedet er den bedriften som har størst markedsandel. Denne fører velkjente merker som du finner overalt, og er de merkene du oftest ser reklame for. Eksempler på markedsledere på det internasjonale markedet er Gillette, Microsoft, IKEA og Coca-Cola. Eksempel på norske markedsledere er ...
---
Oppgave 2.
Et produkt er alt som blir tilbudt på markedet for å dekke behov. Merkevarebygging er en spesiell produktstrategi på linje med strategier for produktsortiment, produktutvikling, strategier i livsløpet osv.
En merkevarer er et produkt med visse egenskaper som oppnår tilleggsfordeler hos forbrukeren på grunn av selve merket. Vi kalle tilleggsfordelene eller -verdiene merkeverdier. Denne merkevarestrategien går ut på å gi et produkt visse tilleggsfordeler eller -verdier. Merkevarebygging ble mer og mer profesjonell i forrige århundre, selv om merkevarer har eksistert så lenge det har vært drevet med markedsføring.
Merkekunnskap vil si at forbrukeren kjenner til merkevaren. Merkekunnskap er den kunnskapen, oppfatningen og tankene som forbrukeren har om merkevaren og følelsene knyttet til det. Den posisjonen de få merkene som lykkes i å feste seg i forbrukerens... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn