Konkurrentanalyse av Mester Grønn

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- 5
- 7
- 1372
Situasjonsanalyse: Konkurrentanalyse av Mester Grønn
Konkurrentanalyse av blomsterkjeden Mestergrønn. Oppgaven utfører en situasjonsanalyse til bedriften i forhold til konkurranse, marked og muligheter.
3.10 Case.
Innhold
Konkurrentanalyse av Mester Grønn
Situasjonsanalyse
De ansatte
Økonomien
Konkurransemidlene
Eksterne arbeidsbetingelser
Markedet
Muligheter og svakheter
Konkurrentene
Konkurrentanalyse
Plantasjen
Konklusjon
Kildeliste
Utdrag
Metodene jeg skal ha i konkurrentanalysen min er situasjonsanalyse av blomsterkjeden Mester Grønn, og samtidig en konkurrentanalyse av bedriftens konkurrenter. Jeg kan ikke lage en analyse av alle konkurrentene til Mester Grønn, grunnet ressurs- og tidsmessige årsaker. Jeg ble da nødt til å plukke ut noen av konkurrentene. Jeg hadde problemer med å velge konkurrenter, men landet til slutt på Plantasjen og Aiai. Grunnen til dette er at disse konkurrentene er på mange måter like Mester Grønn men også ulike. Problemstillingen jeg har valgt å ha er ” Er Mester Grønn den største blomsterkjeden i Norge?”
Situasjonsanalyse
En situasjonsanalyse er en markedsføringsmetode vi som markedsførere gjennomfører for å finne ut hvilken stand bedriften er i, og hvilke styrker og svakheter den har. Med hjelp av denne metoden finne vi områder bedriften må jobbe mer med for og forbedre seg og bli en sterk bedrift ovenfor konkurrentene sine. I tillegg ser man også bedriftens mulighet i markedet og man tar et dypdykk hos konkurrentene i konkurrentanalysen for å få oversikt over hva de gjør slik at vi har noe og forholde seg til.
De ansatte
Det er vikting for Mester Grønn og ha nok ansatte per butikk for og kunne gi best service og en god opplevelse til kundene. Dette kan de gjøre ved å se om de har nok ansatte i alle butikkene, og at de ansatte har erfaring og kunnskap om blomster og... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn