Konkurransemidlet produkt Kap. 8 Sammendrag

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Ingen karakter gitt
- 8
- 3087
Konkurransemidlet produkt Kap. 8 Sammendrag
Sammendrag om konkurransemidlet produkt, kapittel 8 i markedsføring og ledelse.
Innhold
Konkurransemidlet produkt
Det viktigste konkurransemidlet
Hva er et produkt? 136
Produktnivåer
Kjerneproduktet
Det konkrete produktet
Det forventede produktet
Typer av produkter på forbrukermarkedet 138
Varer inndelt etter holdbarhet
Varer inndelt etter hvordan de kjøpes
Produktsortiment 142
Produkthierarkiet
Sortimentspolitikk
Produktutvikling
Produktets livsløp 149
Emballering og merking
Service 158
Servicemedarbeideren
Ekstern, intern og interaktiv markedsføring
Utdrag
Konkurransemidlet produkt
DET VIKTIGSTE KONKURRANSEMIDLET
Produktet er det viktigste konkurransemidlet i markedsføringen. Om ikke produktet er godt nok, hjelper det ikke mye å bruke de andre virkemidlene: pris, distribusjon og kommunikasjon.
HVA ER ET PRODUKT? 136
Produkter er alt som kan tilbys på markedet for å dekke behov (biler, klær, sykler, mat og alt vi kjøper og omgir oss med). Tjenester er også produkter (kino, fly, treningsstudio). Ideer er også produkter (du kommer på en forretningsidé som du vet vil bli en suksess, men du har ikke nok penger til å realisere ideen, du kan selge den til en som har kapital – en investor, akkurat som du skulle solgt en vare eller tjeneste)
PRODUKTNIVÅER
Eksempel: du leier en DVD, kjerneproduktet er ikke DVD-en, men opplevelsen, hyggen og kanskje spenningen. Når du går ut å spiser med vennen din er ikke kjerneproduktet maten/drikken, men å bli mett å hygge seg. Flytter du inn i en ny leilighet, må du kanskje skaffe deg en drill, da er ikke kjerneproduktet drillen, men hullene i veggen som drillen lager... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn