Jazz som sjanger Avsluttende hovedoppgave 10. kl

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Ungdomsskolen 10. klasse
  • Musikk
  • 5
  • 8
  • 1828
  • PDF

Temaoppgave: Jazz som sjanger Avsluttende hovedoppgave 10. kl

Avsluttende hovedoppgave. Oppgaven inneholder historisk og musikalsk beskrivelse av jazzens opphav, utvikling og tekniske betegnelser og fakta. Jeg har også nevnt noen kjente jazz-musikere, som var en del av oppgaven.

Lærers kommentar

Veldig fornøyd. Ingen tydelig begrunnelse for karakteren 5 - kanskje en ung og uerfaren lærer?

Elevens kommentar

Jeg spiller selv kornett og kunne derfor skrive ganske konkret om det tekniske i musikken. Jeg ville sikre meg en 6-er, og tok nok hardt i i forhold til målene. Jeg tror med andre ord at ikke alt dette kreves av en 10.-klassing. Lay-outen og språklig flyt kunne vært bedre.

Utdrag

På slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, da slavetiden var over i Amerika, oppsto det en enorm kulturoppblomstring spesielt i de afroamerikanske miljøene rundt om i storbyene. I denne tiden vokste musikksjangeren «blues» fram. Blues har opphav fra gospel som er en åndelig musikkretning som oftest blir brukt i afroamerikanske kirker og kristne forsamlinger. Blues er en viktig forløper for jazz. Sjangertrekken «bluetone» og den personlige utformingen kommer fra blues og har bare blitt videreutviklet i jazz (1900-).
Mange av de første jazzutøverne hadde ensidig vokst opp med gospelmusikk som den eneste musikkontakten. En kombinasjon av kompliserte og strengt nedskrevne ragtime-melodier, uskolerte musikere og en ensidig musikkbakgrunn formet den tidlige jazzen. Musikken fikk et personlig og mer eller mindre gospelinspirert trekk, alt etter musikeren... Kjøp tilgang for å lese mer

Jazz som sjanger Avsluttende hovedoppgave 10. kl

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 03.04.2014
    veldig bra oppgave hjalp meg veldig mye med det jeg trengte den til

Brukere som har lastet ned Jazz som sjanger Avsluttende hovedoppgave 10. kl, har også lastet ned