Jazz som sjanger | Avsluttende hovedoppgave 10. kl

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Ungdomsskolen 10. klasse
  • Musikk
  • 5
  • 8
  • 1811
  • PDF

Jazz som sjanger | Avsluttende hovedoppgave 10. kl

Avsluttende hovedoppgave. Oppgaven inneholder historisk og musikalsk beskrivelse av jazzens opphav, utvikling og tekniske betegnelser og fakta. Jeg har også nevnt noen kjente jazz-musikere, som var en del av oppgaven.

Lærers kommentar

Veldig fornøyd. Ingen tydelig begrunnelse for karakteren 5 - kanskje en ung og uerfaren lærer?

Elevens kommentar

Jeg spiller selv kornett og kunne derfor skrive ganske konkret om det tekniske i musikken. Jeg ville sikre meg en 6-er, og tok nok hardt i i forhold til målene. Jeg tror med andre ord at ikke alt dette kreves av en 10.-klassing. Lay-outen og språklig flyt kunne vært bedre.

Utdrag

På slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, da slavetiden var over i Amerika, oppsto det en enorm kulturoppblomstring spesielt i de afroamerikanske miljøene rundt om i storbyene. I denne tiden vokste musikksjangeren «blues» fram. Blues har opphav fra gospel som er en åndelig musikkretning som oftest blir brukt i afroamerikanske kirker og kristne forsamlinger. Blues er en viktig forløper for jazz. Sjangertrekken «bluetone» og den personlige utformingen kommer fra blues og har bare blitt videreutviklet i jazz (1900-).
Mange av de første jazzutøverne hadde ensidig vokst opp med gospelmusikk som den eneste musikkontakten. En kombinasjon av kompliserte og strengt nedskrevne ragtime-melodier, uskolerte musikere og en ensidig musikkbakgrunn formet den tidlige jazzen. Musikken fikk et personlig og mer eller mindre gospelinspirert trekk, alt etter musikeren... Kjøp tilgang for å lese mer

Jazz som sjanger | Avsluttende hovedoppgave 10. kl

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 03.04.2014
    veldig bra oppgave hjalp meg veldig mye med det jeg trengte den til

Brukere som har lastet ned Jazz som sjanger | Avsluttende hovedoppgave 10. kl, har også lastet ned