Øktplaner for styrke- og utholdenhetstrening

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Yrkesfaglig Vg2
  • Kroppsøving
  • 5
  • 7
  • 1227
  • PDF

Øktplaner for styrke- og utholdenhetstrening

To øktplaner for å forbedre styrke og utholdenhet. Øktplanen inneholder også en kort teoretisk del omkring helse og fysisk aktivitet.

Elevens kommentar

Kunne ha blitt skrevet litt mer utdypende på uttøying.

Innhold

Teoretisk del
Øktplaner
Kilder

Utdrag

“God helse er å være fysisk aktiv, spise sunt, sove godt og ha et moderat inntak av alkohol.” Dette er det myndighetene mener er viktige råd. Disse rådene som er faglig riktig, men oppleves for mange av oss litt moralistisk. Mange har lett for å hoppe opp i sofaen med en pizza, litt potetgull og et glass vin om man vil kose seg litt ekstra, har god tid eller er litt alene. Er det noe vi ikke klarer å bestemme selv, så er det om man skal sove godt, men uansett er dette rådet som faktisk kan gjøre en forskjell for hvordan man har det.

Selv om man skal ha et sunt kosthold betyr det ikke at man ikke kan ta et glass vin i ny og ned, eller kose oss med god mat. Å holde seg i fysisk aktivitet kan like gjerne være en gåtur som å trene på et treningsstudio. Det som er viktig med trening er å trene slikt at det bidrar til at man har det bra. Det høres kanskje banalt og naivt ut, men har faktisk stor betydning. Eksempler på aktiviteter som kan gi positivt løft i hverdagen er å være sammen med venner, gjøre aktiviteter man liker og er god til, spise god men sunn mat, og forsøke å ha en normal søvnmønster. Dette er en måte å opprettholde den fysiske helsen i hverdagen.

For å bedre humøret, få mer energi, redusere stress og bedre forholdet til sin egen kropp, kan fysisk aktivitet være til mye hjelp. Fysisk aktivitet kan også hjelpe til å forebygge utviklingen og brukes i behandling av enkle psykiske... Kjøp tilgang for å lese mer

Øktplaner for styrke- og utholdenhetstrening

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.