Idrett, kosthold og treningsplanlegging | Sammendrag

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Treningslære 1-2
  • Ingen karakter gitt
  • 6
  • 2181
  • PDF

Idrett, kosthold og treningsplanlegging | Sammendrag

Sammendrag om treningsplanlegging, idrett og kosthold. Sammendraget svarer på repetisjonsspørsmål og egner seg derfor svært godt til repetisjon av pensum om treningsplanlegging, idrett og kosthold før prøver, eksamen og heldagsprøver.

Innhold

- Forklar kva som kreves for å ha et sunt kosthold?
- Hvorfor er det viktig å variere kosten?
- Gjer greie for korleis du bør spise i forhold til treninga eller konkurranse.
- Hvorfor er vatn viktig for kroppen og kor mye vatn treng vi i løpet av en dag?
- Forklar kva og korleis bør du drikke i forhold til trening.
- Forklar fordelene og ulempene feitt og karbohydrater har som energigivende
næringsstoff.
- Gjer greie for kva vi meiner med energibalanse.
- Forklar kva glykemisk indeks er.
- Kva type ferdigheter kan vi trene på når vi driv basistrening?
- Basistrening blir delt i generell og spesiell basistrening. Kva er skilnaden på de og
kva mål har disse ulike treningsmetodene?
- Forklar hvordan du bør gå fram når du skal planlegge trening.
- Kva er ei arbeidskravsanalyse og kva er poenget med den?
- Kva er ei kapasitetsanalyse og kva er poenget med den?
- Gjør greie for kva som er viktig i forhold til målsettinger av trening for å få best mogleg utbytte av treninga.
- Gjer greie for dei 7 treningsprinsippa, kom gjerne med praktiske eksempel.
- Kva er poenget med en øktplan?
- Kva bør ein øktplan innehalde?
- Kva bør ein vekeplan innehalde?

Utdrag

Et sunt kosthold er når du får i deg riktig mengde av ulike næringsstoffene. Den beste fordelingen av sammensettingen av næringsstoffene er at ca. 60 – 65% av energien i maten kommer fra karbohydrater, 25 – 30% av energien fra fett og 12 – 15% kommer fra protein.

Og får i deg omtrent anbefalt mengde av de forskjellige matvarene i kostsirkelen. Du bør spise minst fire hovedmåltider og to mellommåltider hver dag. Og du bør unngå hurtigmat og gatekjøkkenmat når det er mulig. Fordi det er mye mettet fett, mye sukker, lite fiber og det er lite vitaminer, mineraler og sporstoffer i slik mat. Og brødmåltidene bør for det meste være grovt brød med variert pålegg. Du bør få i deg tilstrekkelig av mat og drikke sånn at du oppnår energibalanse i forhold til hvor mye du trener... Kjøp tilgang for å lese mer

Idrett, kosthold og treningsplanlegging | Sammendrag

[3]
Brukernes anmeldelser
  • 03.12.2013
    Skrevet av Elev på Vg3
    Veldig bra svar på oppgavene! Foruten noen små skrivefeil her og der, kan man ikke klage. Du har fått med det viktigste. Hjalp meg til pugging av toppidretteksamen hvor jeg får spørsmål om nettopp dette temaet! Tusen takk! :-)
  • 02.02.2015
    Skrevet av Elev på Vg2
    Hjalp meg veldig mye til fremføring i treningslære 1!
  • 09.02.2015
    Skrevet av Elev på Vg2
    jkjkjjkjkjkjkjkjkjkjkjkjkkjkj