Hvordan media former holdninger, normer og verdier

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no

Artikkel: Hvordan media former holdninger, normer og verdier

Oppgaven er en arktikkel i Medie og informasjonskunnskap 1. Oppgaven omhandler medias påvirkning i forhold til kjennskap, holdning og handling.

Oppgaveteksten som besvares er følgende: Skriv en tekst hvor du vurderer hvordan media kan forme holdninger, normer og verdier, og bruk gode eksempler. Utforsk de ulike påvirkningsstrategiene i de ulike medieproduktene du velger å bruke

Lærers kommentar

Denne oppgaven fikk jeg 5+ på. Oppgaven var en kapittelprøve i faget, medie og informasjonskunnskap. Hvor vi fikk vite oppgaven på før prøven, så vi kunne forberede oss hjemme.

Innhold

Påvirkning kan deles i kjennskap, holdningsendringer og handling
Allmektige, avmektige og mektige mediene
Propaganda
Ytringsfriheten knebles
Produkter
Reklameplakater
TV
Film
Nyheter
Ungdom og vold
Kilder:

Utdrag

Påvirkning kan deles i kjennskap, holdningsendringer og handling
Påvirkningen fra medier kan skje på flere forskjellige måter. Vi kan dele påvirkning fra medier i tre faser: kjennskap, holdningsendringer og handling.

Kjennskap er den enkleste å påvirke. Dette kan for eksempel være produkter som Loreal, Tine melk, AOF eller Universitetet i Bergen. Vi vil få kjennskap til produkt eller institusjonen og vite at det finnes, det vil ikke dermed si at vi kommer til å bruke Loreal produktene, eller bare kjøpe Tine melk, eller ta kurs på AOF, eller studere i Bergen. Men vi vil vite om det og huske det. At folk skal ha kjennskap til produktet eller institusjonen er viktig for dem som ønsker at du skal handle deres produkt og tjenester. Dette er grunnen til at mange bedrifter og organisasjoner bruker mye penger på reklame og sponsing i for eksempel TV, radio, plakater i gatene, aviser, nett osv..
Kjennskap er ikke bare viktig for de som vil selge noe, det er også for å være viten om hva som finnes i samfunnet vårt. For eksempel hvor du skal henvende deg hen om du blir arbeidsledig og ikke klarer å skaffe jobb, nettopp NAV.

Å skape eller endre holdninger kan være svært vanskelig. Nettopp fordi holdningene er en del av vår personlige identitet, og henger sammen med hvordan vi oppfatter oss selv, og hvordan vi fremstår for andre. Det er ingen tvil om at massemediene i dag kan klare å endre eller påvirke våre handlinger, noen ganger i stor grad andre ganger i liten grad... Kjøp tilgang for å lese mer

Hvordan media former holdninger, normer og verdier

[21]
Brukernes anmeldelser
  • 22.05.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    HJALP MEG VELDIG I FORBREDELSEN TIL EKSAMEN VÅREN 2012
  • 05.05.2014
    Hjalp godt til forberedelse til heldagsprøve.
  • 16.06.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    hjalp meg til eksamen!
  • 11.02.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    WOWOWOWOWOOW takk så bra!