Fotball i gymtime | Øktplan

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Kroppsøving
  • 5
  • 2
  • 716
  • PDF

Fotball i gymtime | Øktplan

Øktplan for en gymtime hvor det skal spilles fotball. I økten trenes det blant annet diverse tekniske øvelser, pasninger og spilles fotballkamp.

Utdrag

Tid Hva / hvordan
Oppvarming/Diverse tekniske øvelser
Ca. 25 min Øvelse 1: Gå sammen to og to om én ball. Denne øvelsen går ut på at den ene skal kaste ballen til den andre. Mottakeren av ballen skal først bruke innsiden av foten til å sentre tilbake til kasteren. Deretter skal ballen kastes til låret/kneet og slås tilbake til kasteren. Til slutt skal mottakeren heade ballen tilbake til kasteren. Hvis man synes dette gjør vondt kan man velge andre alternativer som innsiden av foten. Disse øvelsene skal gjennomføres mens man jogger og holder et jevnt tempo på tvers av banen. Når den ene partneren har gjennomført alle øvelsene bytter man sånn at begge får prøvd seg.

Hvorfor
Øvelse 1: Denne øvelsen gjennomfører vi av flere grunner. Det er først og fremst for å bli varm, men det er også for å få økt ballkontroll.
Normalt stiger kroppstemperaturen med 1-2 C når du varmer opp. Dette påvirker mange reaksjoner i kroppen.
Oppvarming har også mange andre positive virkninger:
Blodet og vevsvæsken flyter lettere.
Næringsstoffer og oksygen blir transportert fortere ut til de musklene som arbeider.
Muskler, ledd, bindevev og sener blir mer tøyelige.
Nerveimpulsene går raskere.
Samspillet mellom musklene og nervene dine går enda raskere.
Konsentrasjonsevnen din blir enda bedre... Kjøp tilgang for å lese mer

Fotball i gymtime | Øktplan

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 01.12.2010
    Skrevet av Elev på Vg2
    Et fint eksempel på en øktplan i fotball