Entrepenør og bedriftsutvikling - ViPro AS

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2
- 5
- 12
- 3128
Situasjonsanalyse: Entrepenør og bedriftsutvikling - ViPro AS
Oppgaven er et notate til ledelsesmøtet for nytenkning og videreutvikling for bedriften ViPro AS. Oppgaven inneholder en situasjonsanalyse for bedriften, forslag til videreutvikling av markedsstrategien samt forslag til forbedring av produkter og internasjonal satsning.
Innhold
Situasjonsanalyse
Videreutvikling av markedsstrategi
Nye produkter og en utviklingsprosess
Nasjonale organisasjoner for samarbeid i internasjonal satsning
Utdrag
MARKED
Nåværende marked for bedriften er mellomhandelmarkedet hvor de tre store kjedene de samarbeider med kjøper opp produkter og selger dem videre til forbrukermarkedet for privatkundene som bruker produktene i bolig og fritidshus. Her har bedriften stort utviklingspotensialet om de ønsker å nå ut til nye marked, både i det offentlige markedet og bedriftsmarkedet.
KUNDER
Målgruppen for bedriften er hvor kundene befinner seg. Undersøkelser gjort viser at kundepotensialet er stort hos ViPro men at de er relativt prisbevisste. Målgruppen og kundene for ViPro er altså møbelønskende, prisbevisste, privatforbrukere (hvem som helst det). Målgruppen er allerede svært åpen og dette burde man spille på og gjerne utvide som bedrift i takt med nye marked.
KONKURRENTER
For å hevde seg i toppen på markedet blant alle bedriftene må man tilby det kundene etterspør. Vi vet at salget til ViPro har gått ned de siste to årene, og at dette har skyld i noen utenlandske leverandører som tilbyr liknende produkter som også er prisgunstige. Det vil derfor bli viktig at ViPro framhever sine særpreg og gunstigheter ovenfor de andre produktene ved for eksempel markedsføring.
LEVRANDØRER
Råvareleverandørene til ViPro er pålitelige i sine leveringer, noe som er viktig. De har satset på et miljøvennlig materiale som profileres gjennom markedsføring av produktene. Dette kan ViPro spille mer på når det kommer til produkt-profilering. Det er lite sannsynlig at de utenlandske firmaene har miljøvennlige produkter å by på, også med tanke på den lange import-ruten. Dette må ViPro skryte av å legge vekt på, for å hevde seg på markedet, som viser seg og stadig bli mer miljøbevisst. De holder også på å utarbeide bedre forretningsmessige betalingsvilkår for ViPro... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn