Eksempel på Retorisk analyse

5,5 5,5 5,5 5,5 5,5 5,5 (46 anmeldelser)
Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no Et Gull-produkt er et produkt som er utarbeidet til Studienett.no, av faglig dyktige undervisere og studenter. Studienett.no markerer ekstra gode produkter med merket Gull-produkt

Skole

Vgs - Studiespesialisering Vg3

Fag

Norsk

Karakter

6

Antall sider

7

Antall ord

3225

Filformat

PDF

Studienetts besvarelse: Eksempel på Retorisk analyse

Bli knallgod til å skrive eksamenssjangeren ”Retorisk analyse” med dette eksempelet fra Studienett! Gjennom hele eksempeloppgaven viser vi deg hvordan vi har skrevet de ulike avsnittene og hvordan en retorisk analyse er bygget opp.

Oppgaven er et godt og gjennomført eksempel på:
  • Hvordan du kan bygge opp en retorisk analyse
  • Hvordan du analyserer de retoriske virkemidlene på en god måte
  • Hvordan du analyserer en sammensatt tekst (verbaltekst + bilde)
  • Hvordan du får en rød tråd i oppgaven din
  • Hvordan du skriver innledning og avslutning
MERK: Denne oppgaven handler om Dag Øistein Endsjøs kronikk ”Nasjonalromantikk”. Oppgaven kan riktignok også brukes som et generelt eksempel på hvordan du skriver en retorisk analyse i norsk, enten det er en annonse, en reklame eller en artikkel som skal analyseres.

Klikk her for å lese Dag Øistein Endsjøs kronikk ”Nasjonalromantikk”

Det er lurt å studere kronikken før du leser eksempeloppgaven. Da blir det lettere å følge med i oppgaven, og du ser tydeligere hvordan den er bygget opp.

Mer hjelp?
Få hjelp til din analyse med Studienetts oppskrift på en retorisk analyse. Med denne lærer du å skrive en retorisk analyse på en god måte. Oppskriften vår veileder deg gjennom hele skriveprosessen. Se oppskriften her:
Retorisk analyse | Oppskrift

Utdrag
Retorisk analyse Eksempel
For å sette gang i debatten og overbevise leserne om at han har rett i sine synspunkter, bruker Endsjø flere retoriske virkemidler. Først og fremst bruker han logos-argumenter for å appellere til lesernes fornuft og logiske sans: ”I realiteten innebar regjeringens opprinnelige forslag […]” og ”Alternativet med sjøkabel synes faktisk å få større konsekvenser […]”. Ved å bruke ord som ”i realiteten” og ”faktisk” sammen med dokumenterbare fakta og målbare størrelser som ”større konsekvenser”, ”mye natur” og ”flere mennesker”, slår Endsjø fast at hans argumenter bygger på virkeligheten. Mens Endsjø selv bruker logos-argumenter, tillegger han sine motstandere patos-argumenter: ”Regjeringens planer ble ikke slått tilbake med logiske argumenter, men blåst bort av de emosjonelle naturkreftene som feier gjennom I.C. Dahls hardangermalerier”, og: ”Milliardene fyker av gårde ikke takket være sterke pressgrupper, men på grunn av kraften i bunader og fjordlandskap og nasjonale drømmer”. Motstanderne av høyspentledninger er altså ifølge Endsjø styrt av følelser og ikke fornuftig og økonomisk dømmekraft. Denne taktikken styrker Endsjøs etos, det vil si hans troverdighet og image, samtidig som han sår tvil om motstandernes. Endsjø viser at mens han selv argumenterer ut fra fornuftsbaserte, saklige argumenter, lar motstanderne av høyspentledningene seg styre av følelser. Dermed er det sannsynlig at leserne vil la seg overbevise av hans synspunkter og ikke av motstandernes. Samtidig styrkes Endsjøs etos fordi han i kronikken presenteres som professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen. På den måten fremheves hans faglige kompetanse og klokskap, og leserne vil derfor være mer mottagelige for budskapet hans... [Les mer nå]