Egentrening i basketball

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Kroppsøving
  • 5
  • 8
  • 2010
  • PDF

Egentreningsrapport: Egentrening i basketball

Egentreningsrapport i basketball som strekker seg over tre økter for å forbedre ballbehandling, pasningsevne og skuddteknikk. I tillegg inneholder treningsrapporten konklusjon for treningsperioden og et kort sammendrag om treningsprinsipper.

Innhold

Forside
Treningsprinsipper
Øktplan 1: Få bedre ballbehandling i basket
Øktplan 2: Få bedre pasningsevne
Øktplan 3: Få bedre skuddteknikk
Konklusjon

Utdrag

1. Belastning og tilpasning
Belastning under trening bestemmes av hvor lenge man trener og ved hvilken intensitet man trener i. For å få noe utbytte for treningen er det viktig å ha høy treningbelastning, for eksempel fører regelmessig styrketrening til å få større muskler og utholdenhetstrening fører til at hjerte kan pumpe mer blod for hvert hjerteslag. Dersom man ønsker å forbedre den fysiske formen man har er det essensielt å belaste kroppen mer enn det den tolererte i utgangspunktet. Aller først sliter treningen på kroppen og man føler seg sliten, men man har mulighet til å tilpasse seg denne treningen og etter tid bygge seg opp. Den gjenoppbyggingen kroppen setter igang for å tilpasse trening kalles ....

---

For å øke teknikkegenskaper i en sport må man trene spesifisert på det som må forbedres. Ved å gjøre treningsøvelser som fokuserer på å bruke egenskaper med forbedringspotensial får man over tid bedre egenskaper i sporten, som vil vise seg på banen.

Øke utholdenhet og styrke

Forbedre basketballspesifikke egenskaper som øye-hånd koordinasjon, timing, teknikk og skuddteknikk... Kjøp tilgang for å lese mer

Egentrening i basketball

[27]
Brukernes anmeldelser
  • 25.01.2011
    Skrevet av Elev på Vg3
    Meget fine øvelser du har kommet fram med! Disse skal jeg bruke i treningsledelse. Dette blir nok en effektiv økt :)
  • 30.03.2011
    Skrevet av Elev på Vg3
    Veldig bra egentreningsplan, den var til god hjelp for en egentreningsperiode i Basket
  • 04.03.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    Bra jobbaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  • 26.02.2014
    Veldig bra skrevet! Hjelpte meg mye!