Disseksjon av hjerteslag

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Biologi
  • 6
  • 7
  • 1692
  • PDF

Rapport: Disseksjon av hjerteslag

Rapport om dissksjon av hjerte.

Hensikt:
Studere utforming og forbindelsen mellom sentrale organer knyttet til kretsløp og respirasjon.

Innhold

Teori
Transportsystem
Oppbygningen av sirkulasjonen:
Hjertets oppbygning:
Lunge og kroppskretsløp:
Blodets oppgave:
Respirasjon:
Hensikt:
Metode:
Resultat:
Diskusjon:
Forskjell mellom luftrør og spiserør?
Hvorfor er det to typer hjerteklaffer i hjertet, og hvordan virker de?
Grunnen til at venstre hjertekammer har tykkere vegg?
Forskjeller påvist mellom blodårene inn og ut av hjertet?
Hva skjer dersom blodårene på hjertets overflate slipper igjennom lite blod?
Lunge og lyd forsøk:
Muskelfibrer fra hjertet:
Konklusjon:
Feilkilder:

Utdrag

Metode:
• Bruker aviser og søppelsekker som underlag og orienterer hjerteslaget slik det er plassert i dyret.
• Kjenner på konsistensen til lungene og blåser opp enn lunge ved å stikke en bit av en slange ned i luftrøret og holder rundt med hånden mens det blåses luft i slangen.
• Lager et mikroskoppreparat av en liten bit med lungevev.
• Finner frem stemmebåndet og gjør deretter et forsøk på å lage lyd ved å blåse luft gjennom spalten mellom stemmebåndene. Under strupehodet fortsetter luftrøret ned mot lungene. Undersøker hvordan luftrøret er bygd opp og sammenligner dette med spiserøret som ligger på baksiden av luftrøret. Klipper opp fra nederste del i luftrøret og følger en forgrening inn i lungen. Undersøker hvor langt bruskringene finnes i forgreiningen... Kjøp tilgang for å lese mer

Disseksjon av hjerteslag

[8]
Brukernes anmeldelser
  • 24.09.2013
    Skrevet av Elev på Vg3
    VELDIG GOD RAPPORT! har med mange ulike punkter som er viktig å huske under din rapport, brukte denne og en annen rapport som mal og fikk 6 på min rapport!
  • 30.01.2011
    Skrevet av Elev på Vg2
    Bra og utfyllende. Du har med det meste og det viktigste.
  • 04.03.2013
    Skrevet av Elev i 10. klasse
    ganske bra ! tusen takk :)
  • 14.02.2013
    Skrevet av Elev på Vg2
    .......................................