Dagligvarebransjen - Heldagsprøve

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- 5
- 11
- 2866
Situasjonsanalyse: Dagligvarebransjen - Heldagsprøve
Heldagsprøve i markedsføring og ledelse med oppgavene:
Oppgave 1
Lag en kortdattet bransjeanalyse av dagligvarebransjen. Velg en av konkurrentene til Ica Norge, og gjennomfør en konkurrentanalyse av denne.
Oppgave 2
Drøft ulike former for vertikal og horisontal integrasjon I dagligvarebransjen.
Oppgave 3
Vurder og analyser det du mener er det mest kritiske konkurransemiddelet for Ica Norge.
Oppgave 4
Vurder hvordan du kan arbeide strategisk med planmessig rekrutering, motivering og kompetanseutvikling av dine medarbeidere I butikken
Innhold
Oppgave 1
Bransjeanalyse
Konkurrentanalyse – Meny
Oppgave 2
Oppgave 3
Oppgave 4
Utdrag
Bransjeanalyse
Når man skal foreta en bransjeanalyse pleier man ofte først å se på hvem som konkurrerer med hverandre innenfor bransjen og hva som påvirker konkurranse intensiteten. Vi har 5 forskjellige krefter som på virker konkurransen i en bransje:
• Konkurransen mellom bedrifter i bransjen
• Press fra substitutter
• Trussel fra nyetablering
• Makt hos kunder
• Makt hos leverandørene
Konkurransen mellom bedrifter i bransjen
Når det kommer til dagligvarebrannsjen har vi 4 store dagligvare”grupper” som konkurrer mot hverandre. Disse 4 store er Norgesgruppen, Ica Norge, Coop Norge og Rema 1000 . I tillegg finner vi enkelte små dagligvarekjeder som f.eks. Bunnpris, som ikke har tilknytning til de 4 store dagligvaregruppene. Disse gruppene består av dagligvareforretninger som samarbeider i dagligvarekjeder (horisontal integrasjon), samtidig som disse gruppene eier hver sin grossist (vertikal integrasjon)... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn